Amazon consideră că toate problemele dificile, cum ar fi de exemplu evitarea obstacolelor în general sau recunoașterea și evitarea firelor aeriene în special, vor fi rezolvate în câteva luni
La evenimentul recunoscut în toată lumea după prescurtarea MARS (care provine de la Machine learning, Automation, Robotics and Space), organizat în luna iunie a.c. și găzduit de obicei de Jeff Bezos, fondatorul companiei americane Amazon, a fost prezentată noua versiune a dronei Prime Air. Structura acestui model nou Amazon Prime Air este cu totul schimbată, asigurând șase grade de libertate, și mulți au încadrat-o în categoria dronelor cu „o formă ciudată” (spectrum.ieee.org). La proiectul privind dronele care vor fi folosite pentru livrarea pachetelor* în zone urbane, suburbane sau rurale, compania lucrează de mai mulți ani, de peste o jumătate de deceniu. Preocuparea, la fel ca și a altor constructori de astfel de aparate de zbor, a fost îndreptată, mai ales, spre realizarea dronei care să poată ridica sau transporta diferite obiecte, și mai puțin spre siguranța zborului sau pentru a răspunde unor nemulțumiri ale persoanelor aflate în apropierea zonei de livrare. În imaginile foto prezentate pe site-ul companiei (amazon.com) sau pe altele dedicate noutăților din știință, tehnologie, cercetare etc. (de exemplu, cnet.com, usatoday.com, mashable.com, engadget.com, spectrum.ieee.org, dezen.com, theverge.com), se observă că Amazon Prime Air a fost complet reproiectată, la noua verisiune s-a pus accentul pe rezolvarea problemelor de siguranță. Drona este dotată cu o serie de senzori noi și cu tehnologia de evitare a obstacolelor, „pentru a o face mai sigură în medii reale”. Jeff Wilke, director executiv al companiei Amazon pentru clienții din tată lumea, a dat mai multe amănunte,
- „Dronele noastre trebuie să poată identifica obiecte statice și obiecte în mișcare, indiferent din care direcție vin. Folosim senzori diferiți și algoritmi avansați, cum ar fi imaginea stereo multi-vizuală, pentru a detecta obiecte statice, cum ar fi un coș de fum. Pentru a detecta obiectele în mișcare, cum ar fi un parapantă sau un elicopter, folosim algoritmi proprii de învățare”.
- „Pentru ca drona să coboare pentru livrare, este nevoie de o zonă mică în apropierea acelui loc, în care să nu fie de oameni, animale sau obstacole. Determinăm acest lucru folosind o imagine stereo în paralel cu algoritmi AI (Artificial Intelligence) sofisticați, special pentru a detecta de la înălțime oamenii și animalele”.
- „Curtea unui client poate avea, de exemplu, frânghii pentru rufe, fire telefonice sau cabluri electrice. Detectarea firelor aeriene este una dintre cele mai dificile provocări pentru zborurile la altitudine mică. Prin folosirea tehnicilor pe care le-am inventat, dronele noastre au capacitatea de a recunoaște și evita firele, atunci când coboară pentru o livrare sau când se ridică și pleacă din curtea unui client”. Se mai adaugă o precizare care nu trebuie însă ignorată, „atunci când condițiile sunt favorabile”.
Videoclip-ul care arată testarea ultimului model al dronei pentru livrări de pachete Amazon Prime Air, publicat pe site-ul companiei dar și pe multe altele, inclusiv pe youtube.com, este redat mai jos. Se poate observa drona în acțiune și „este de remarcat faptul că decolările și aterizările se fac pe o platformă de aterizare prestabilită și ușor de identificat”.
Pe site-ul dronelife.com mai scrie, „Chiar dacă nu se arată cum sunt transferate obiectele la preluare și la predarere, se oferă o idee despre modalitatea de deplasare a dronei și despre modul interesant în care face decolarea și aterizarea”. O altă problemă, despre care s-a mai scris în revista on-line dronele.ro cu referire la testele Google Wing din Australia, este cea a zgomotului produs de drone în timpul zborului. Zgomotul, de fapt poluarea sonoră, este nemulțumirea creată de dronele de transport pachete în zonele urbane sau suburbane (spectrum.ieee.org). Amazon recunoaște toate aceste probleme dificile, cum ar fi, de exemplu evitarea obstacolelor în general sau recunoașterea și evitarea firelor în special, dar speră să fie rezolvate în câteva luni.
* În revista on-line dronele.ro s-au mai prezentat modele de UAV (Unmanned Aerial Vehicle) pentru livrări de pachete și unele companii care sunt preocupate de proiectarea și construirea acestora sau companii care și-au anunțat intenția să le utilizeze. Pentru cei interesați adăugăm mai jos o listă a articolelor publicate până acum.
dronele.ro/amazon-a-anuntat-succesul-primei-livrari… /, decembrie 2016,
dronele.ro/prima-livrare-cu-un-multicopter-in-nevada/, aprilie 2016,
dronele.ro/jd-com-testeaza-drone-pentru-livrari… in-zone-rurale… /, martie 2016,
dronele.ro/drone-pentru-livrare-colete-de-la-google… /, ianuarie 2016,
dronele.ro/livrarea-coletelor-la-distante-mici… /, octombrie 2018,
dronele.ro/dronedek-sistem-de-primire-a-coletelor… /, septembrie 2018,
dronele.ro/ups-a-reusit-un-nou-test-de-livrare… cu drone/, februarie 2017,
dronele.ro/prima-licenta-faa-pentru-transport-pachete… /, aprilie 2019,
dronele.ro/dorado-va-face-livrarile-in-15-minute… uav/, ianuarie 2018,
dronele.ro/alibaba-trimite-pachete… -peste-apa/, noiembrie 2017,
dronele.ro/amazon-vrea-centre-de-livrari-cu-drona… /, iunie 2017.