„Nava-mamă” pentru drone (Marinha Portuguesa)

July 2022

 

Sub punțile navei multifuncționale se află o zonă modulară special rezervată recuperării dronelor (UAV, UUV și USV) după îndeplinirea misiunii

Marina Portugheză a lansat recent „licitația limitată prin calificare prealabilă” pentru proiectarea și construcția unei nave moderne pentru transportul dronelor, numită pe scurt PNM (abreviere pentru Plataforma Naval Multifuncional). Proiectul este parte a Planului de Recuperare și Reziliență (PRR, Plano de Recuperação e Resiliência). Pe 24 mai a.c. a apărut în paginile site-ului dre.pt (DRE, Diário da República Eletrónico) rezoluția emisă de Președinția Consiliului de Miniștri al Portugaliei, care „autorizează Marina să efectueze cheltuielile aferente investițiilor din PRR”. DRE este un website oficial care „publică, gratuit și pentru abonați, informații privind legislația, hotărârile judecătorești, licitațiile publice și altele” (rcc.gov.pt), preluate de la Diário da República. Mai întâi, PRR a fost dat spre publicare Jurnalului Oficial al Uniunii Europene (OJEU, Official Journal of the European Union), principala sursă de informații despre afacerile UE. Apărut în 22 de limbi, 23 dacă este necesară irlandeza, OJEU a înlocuit din anul 2003 Jurnalul Oficial al Comunității Europene (OJEC, Official Journal of the European Community). Conform rezoluției, s-au aprobat „cheltuieli în limita sumei maxime de 94,5 milioane €, plus TVA la cota legală în vigoare, și graficul multianual respectiv (2023, 2024 și 2025) pentru achiziția unei platforme navale” (dre.pt). Tot oficial, s-a mai transmis că dezvoltarea și construirea platformei PNM se va realiza local, iar finanțarea va fi asigurată la nivel european prin PRR. Noul concept, dezvăluit de Marinha Portuguesa, este o navă dedicată transportului și desfășurării de nave de suprafață (sau plutitoare) fără pilot (USV, unmanned surface vehicle), vehicule subacvatice fără pilot (UUV, … underwater …) și vehicule aeriene fără pilot (UAV, … aerial …), astfel că va fi numită „nava-mamă pentru drone”. Printre multe alte sarcini, PNM va contribui la protejarea zonei maritime portugheze și a resurselor oceanice. Cu această platformă navală vor putea fi prevenite activitățile care provoacă poluarea apelor, vor fi descurajate operațiunile ilegale și transporturile neregulate sau neprogramate, se va interveni în cazul unor accidente maritime, vor fi monitorizate schimbările climatice și modificările atmosferice, se va acorda asistență și sprijin umanitar etc. (navalnews.com, uasvision.com sau worldakkam.com). În schițele realizate de Marinha Portuguesa nu se observă un hangar de aviație, dar sub punți este o zonă modulară pentru lansarea și recuperarea celor trei tipuri de drone (marine, subacvatice și aeriene, respectiv USV, UUV și UAV). Din lista de operațiuni pentru care este proiectată platforma marinei portugheze reiese că va avea, atât utilizări militare, cât și civile. În imaginile redate alăturat se vede nava-mamă, care are pe punte două drone aeriene cu aripă fixă (fixed-wing), asemănătoare UAS MQ-1C Grey Eagle și MQ-9B STOL, 6 drone model quadcopter (cu patru propulsoare) și un elicopter militar multirol NH90. Dronele cu aripi fixe sunt versiuni MALE (medium-altitude, long-endurance) produse de compania americană General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI), iar NH90 (NHIndustries, Franța) este elicopterul de dimensiuni medii, cu două motoare, dezvoltat ca răspuns la cerințele NATO pentru un elicopter de luptă care să poată fi operat și în mediul marin. Sistemele aeriene cu aripă fixă „sunt ajutate” la decolare de o trambulină care seamănă ce cele de la sărituri cu schiurile. Pentru a găzdui sistemele fără pilot (marine, subacvatice și aeriene) nava-mamă PNM va beneficia de investiții majore. Se vor utiliza tehnologiile de ultimă generație, sisteme digitale de înaltă performanță, Big Data*, Digital Twin** și Inteligența Artificială (AI, Artificial Intelligence), roboți de suprafață și subacvatici și altele. Cercetările și testele pentru noile mijloace și concepte sunt dezvoltate de mediul academic și de industria din Portugalia. „Avansul din punct de vedere tehnologic al Marinei ajută la accelerarea dezvoltării și schimbărilor economice ale țării” (turdef.com, navalnews.com și altele). Vom reveni.


* Big Data se referă la seturile de date prea mari și prea complexe pentru a fi procesate de software tradițional. Big Data este ansamblul de tehnologii create pentru a stoca, analiza și gestiona acest volum de date. Este un macroinstrument creat să identifice reguli și tipare pentru gestionarea exploziei de informații și pentru a proiecta soluții inteligente. Modelele Big Data includ capturarea, stocarea și analiza datelor și, în plus, partajarea, transferul, vizualizarea, interogarea, actualizarea și confidențialitatea informațiilor și a sursei de date.

** Digital twin este o replică (reprezentare) virtuală, o copie digitală și în timp real a unui obiect, dispozitiv, sistem sau proces fizic. Conceptul a apărut în 2002, dar prima definiție practică a dat-o NASA în 2010 cu ocazia simularii modelului fizic al navelor spațiale. Digital twin permite să fie realizate analize și monitorizate active fizice, sisteme și procese,  pentru ca, pe baza informațiilor obținute, să se identifice problemele înainte ca acestea să apară. Se pot efectua predicții virtuale și se pot elimina timpii de nefuncționare, fără a fi nevoie de multe resurse materiale (c3.ai/glossary).

Tags