Modificări majore în proiectarea și fabricarea dronelor

December 2020

 

Skydio și Arris schimbă radical modul de proiectare și de fabricare a dronelor aeriene de ultimă generație prin combinarea autonomiei susținută de AI cu materiale compozite revoluționare

În revista on-line dronele.ro s-a mai scris despre compania Skydio și despre dronele aeriene pe care le-a proiectat, le-a construit și le-a lansat pe piață în ultimul timp (vezi, dronele.ro/skydio-2-dock-statie-de-andocare…/, articol publicat anul trecut în luna octombrie, dronele.ro/s-a-anuntat-oficial-reluarea-productiei…/, din iunie a.c. sau dronele.ro/drone-skydio-2-pentru-a-urmari-stocurile…/, octombrie 2020). Recent, Skydio a prezentat o nouă realizare de succes, drona aeriană (UAV, Unmanned Aerial Vehicle) Skydio X2, pe care o construiește bazându-se pe colaborarea strânsă cu Arris Composites. La fel cu Skydio, compania Arris Composites are sediul central în Silicon Valey, în orașul Berkeley, statul California, oraș care poartă numele filosofului irlandez George Berkeley (n. 12 martie 1685, d. 14 ianuarie 1753), cunoscut la acea vreme ca Episcopul Berkeley. Compania Arris este renumită pentru realizările din domeniul materialeler compozite, produse de ultimă generație pe care le execută la cerere și le livrează clienților săi din toată lumea. Compania Skydio s-a bazat pe „principiul angajării în aplicarea inovațiilor de ultimă oră în toate aspectele produselor sale”. În cele mai multe situații acest lucru înseamnă „parteneriatul cu jucători cheie, companii din avangarda industriilor lor, pentru a integra realizările lor unice în dronele noastre”, după cum a declarat Adam Bry, CEO al Skydio. Astfel, drona Skydio X2 „va include un element structural de bază, conceput și fabricat cu tehnologia Additive Molding™ de la Arris” (medium.com și uasweekly.com). Prin această tehnologie s-a reușit construirea unei piese importante dintr-o singură bucată, cu proprietăți de material care să răspundă diferitelor funcții. Partea din față a piesei este proiectată pentru a fi cât mai eficientă, asigurând și un suport stabil pentru gimbal (sau cardan), dispozitivul care susține sistemul de preluare a imaginilor. Partea superioară a piesei este concepută pentru a încadra complet structura, pentru a proteja toate componentele din interior, pentru a oferi transparență RF (radio-frequency) pentru antena GPS care se află mai jos și pentru a asigura o legătură structurală puternică. Înainte de a se folosi tehnologia Additive Molding™ de la Arris, structura (sau cadrul) dronei Skydio era un ansamblu din mai multe piese din diferite materiale (din fibră de sticlă, din fibră de carbon etc.). Avea, de exemplu, suporturi din aluminiu pentru a forma îmbinările și alte componente, cum ar fi șuruburile care fixează toate aceste piese. Acum, „pentru a asigura legătura structurală puternică între locațiile brațului frontal, piesa are fibre de sticlă plasate strategic în părțile mai groase și, în același timp, secțiuni mai subțiri în părțile cu cerințe structurale mai mici”, se precizează în articolul dedicat noilor performanțe ale aparatului de zbor (UAV) Skydio X2 și parteneriatului dintre cele două companii (Skydio și Arris) de pe site-ul medium.com al publicației americane (open platform) Medium. Noua tehnologie de la Arris permite ca într-o singură piesă complexă, realizată dintr-o singură bucată, să se poată schimba compoziția materialului în diferite zone ale acesteia. În același articol se mai arată că rezultatul este o consolidare a ceea ce a fost un ansamblu din 17 piese (două plăci din compozit pe bază de carbon, o placă din fibră de sticlă, patru suporturi din aluminiu și alte zece elemente de fixare) într-un singur corp, cu funcționalitate îmbunătățită și o greutate redusă cu 25 de procente. Imaginile alăturate, preluate de pe site-ul companiei Arris (arriscomposites.com), sunt concludente pentru modul de realizare a cadrului Skydio X2. „Proprietățile unice ale fibrelor de carbon produse prin tehnologia companiei Arris Composites permit optimizarea rezistenței, a greutății și transparența semnalului radio. Skydio X2 devine astfel „o soluție extrem de fiabilă care răspunde nevoilor celor care o solicită”, a spus dl. Adam Bry (CEO Skydio). Beneficiind și de inteligența artificială (AI, artificial intelligence) care îi oferă autonomie, asigurată de compania constructoare, drona Skydio X2 este unul dintre cele mai inteligente aparate de zbor și poate să fie utilizată în diferite operațiuni ale companiilor comerciale, de agenții sau organizații de siguranță publică și de unități ale sistemelor de apărare. În general, performanța zborului este mult influențată de greutate, pentru că limitează viteza dronei, agilitatea și timpul de zbor. Prin aplicarea tehnologiei Additive Molding™ la construirea cadrului, aeronavele Skydio X2 sunt mai dure, mai rezistente și zboară mai mult timp, performanțe importante și care sunt căutate pentru orice aparat de zbor. Un cadru mai rezistent, dar mai ușor, mărește durata de viață a bateriei. „Optimizarea caracteristicilor aeronavei, cum ar fi greutatea, aerodinamica și transparența RF, este deosebit de importantă pentru o dronă precum Skydio X2, care este concepută pentru a răspunde nevoilor unei game largi de cazuri de utilizare”. Va urma.

Tags