Mightyfly transformă logistica transportului medical (2)

October 2025

 

Scopul declarat al companiei este „să ofere acces rapid și eficient la bunuri”, ceea ce în domeniul sănătății înseamnă „să permită cea mai rapidă, accesibilă și convenabilă îngrijire”

Completare Momentul când a fost publicat anunțul privind „parafarea” parteneriatului MightyFly cu un furnizor de servicii de diagnosticare medicală din California, „unul dintre cele mai mari acorduri comerciale de până acum pentru utilizarea pe scară largă de drone cargo eVTOL autonome și cu aripi fixe (fixed-wing) în logistica medicală”, oferă companiei o oportunitate extraordinară. În articolul de pe site-ul mightyfly.com care descrie datele acordului se consemnează, „Contractul MightyFly cu furnizorul de servicii medicale poziționează compania în fruntea acestei evoluții din logistică, prin cu aplicații care depășesc cu mult domeniul sănătății”. Piața logistici farmaceutice din Statele Unite depășește anual 100 de miliarde USD, în timp ce logistica medicală se apropie de 90 de miliarde. Tot pe site-ul companiei, care dezvoltă drona Cento, mai scrie că, „se preconizează că cele două piețe se vor dubla în următorul deceniu deoarece, atât diagnosticarea, medicina personalizată, cât și lanțurile de aprovizionare devin esențiale în asigurarea asistenței medicale” (mightyfly.com). MightyFly a fost fondată în anul 2019 în zona golfului San Francisco (orașul San Leandro) de CEO-ul Manal Habib, cu susținere di partea unor investitori importanți, Draper Associates, Global Founders Capital, At One Ventures, 500 Startups, Graph Ventures, Halogen Ventures și Side Door Ventures, după cum scrie în articolul de pe mightyfly.com. Compania proiectează, construiește și operează drone de transport marfă, autonome, eVTOL, cu aripi fixe, hibrid-elecrice. În 2022 a fost cotată ca „start-upul de top din lanțul de aprovizionare care trebuie urmărit” (Top Supply Chain Start-up to Watch) de Business Insider, publicația care prezintă știrele globale din tehnologie, finanțe, piața bursieră, economie, stil de viață, media, imobiliare, inteligență artificială și inovații, „pe care vrei să le afli”. Manal Habib, absolventă de inginerie aerospațială a apreciatullui Institut de Tehnologie din Massachusetts (MIT, Massachusetts Institute of Technology) și a universității de renume mondial din Stanford (Stanford University), a realizat că este nevoi de drone mai mari, autonome, accesibile, cu emisii reduse și cu o capacitate de încărcare mai mare. După cum s-a scris în prima parte (dronele.ro/cento-drona-evtol-de… 1/), UAV Cento a fost dezvăluită în ianuarie 2024 și, foarte repde, din martie 2024, a început test pe un coridor de zbor aprobat de agenția FAA (Federal Aviation Administration), vezi articolul dronele.ro/drona-cento-are-aprobare…/ din mai anul trecut. Ulterior, Cento a efectuat teste pentru a demostra tranziția sigură de la decolarea verticală la zborul orizontal de croazieră. Sistemul de control autonom al încîrcîturii cu care este dotată drona este brevetat. Potrivit Fernandei Sausen, director senior de dezvoltare a afacerilor la MightFly, se anticipează că în timp scurt compania va fi gata să înceapă faza de demonstrare a conceptului. A mai declarat că lucrează la realizarea unei lansări etapizate a operațiunilor comerciale pentru aeronava Cento, pe măsură ce sunt atinse diverse etape de reglementare. Manal Habib, CEO-ul MightyFly, a declarat „Misiunea noastră este de a oferi acces eficient la bunuri. În domeniul sănătății, înseamnă să permitem cea mai rapidă, accesibilă și convenabilă îngrijire. Cu drona Cento vom oferi pe scară largă o logistică accelerată, rezistentă, eficientă privind costurile și fiabilă. Cu o rază de acțiune de 1.600 km și o capacitate de sarcină utilă de sute de articole, aeronava noastră va transforma logistica accelerată și accesul la asistență medicală”. Echipa de experți în industria aerospațială este calificată pentru a revoluționa industria logistică prin intermediul aeronavelor de marfă autonome de mari dimensiuni. „Misiunea companiei este să ofere livrări rapide, accesibile, cu emisii reduse și la costuri mici către companii și guverne” (mightyfly.com). Pe lângă utilizările comerciale și militare, compania s-a angajat să sprijine diverse aplicații medicale și logistice.

 

În luna mai a lui 2025, Cento a efectuat un nou zbor demonstrativ pe Aeroportul New Jerusalem (New Jerusalem Airport), care deține o pistă funcțională în lungime de 1,076 km și lată de 18 metri și oferă „servicii pentru aviația generală, inclusiv depozitare, alimentare cu combustibil, întreținere și altele, în mod special la solicitările piloților particulari”, conform site-ului mapquest.com).

 

Operațiunile de încărcare, decolarea, zborul și descărcarea se pot analiza în cele câteva secvențe adăugate mai sus, preluate din videoclipul postat de MightyFly pe youtube.com în luna mai a.c.

Tags