MAGMA, cea mai avansată dronă construită vreodată

December 2017

Realizată cu o tehnologie unică de control al zborului, drona MAGMA a trecut cu succes testul de zbor

Compania britanică BAE Systems a realizat un model de dronă care conține elemente ale tehnologiei „stealth”, ceea ce înseamnă că pot fi considerate „invizibile”. Într-un articol recent, din luna octombrie 2017, al revistei on-line dronele.ro se poate găsi o succintă prezentare a companiei BAE Systems Inc. (vezi dronele.ro/uav-cu-aripi-fixe-si…). În tehnologia stealth sunt cuprinse măsurile prin care se evită detectarea aeronavelor, în special a celor militare. Noul vehicul aerian fără pilot (UAV, Unmanned Aerial Vehicle) nu are suprafețe în mișcare și este, astfel, un aparat de zbor „mai ușor, mai simplu, deci mai ușor de întreținut, mai ieftin, mai sigur și mai greu de detectat de radar”, după cum arată prezentarea de pe site-ul popularmechanics.com. În general, aeronavele au anumite piese sau elemente care se rotesc sau se înclină în sus și în jos, sau de la stânga la dreapta, pentru zbor și pentru portanță, de exemplu elicele sau flapsurile. Acest sistem de deplasare a unor aparate de zbor este utilizat de când au fost construite primele avioane, la începutul secolului 20. Din cauza acestor componente în mișcare, cunoscute sub numele de „suprafețe de control al aeronavei”, pentru că permite schimbarea direcției de zbor, aparatul în deplasare este ușor detectabil de radar. La noua dronă aeriană, denumită MAGMA, au fost eliminate suprafețele de control, ceea ce înseamnă că „silueta” aparatului rămâne neschimbată pe toată durata zborului. Pentru a fi manevrată, în loc de comenzi mecanice complexe, este folosit un sistem nou de dirijare (de suflare) a aerului (blown-air system), care ajută la schimbarea direcției de deplasare. Noul concept conține două procese,

  • primul, este controlul mișcării aripilor, prin care se redirecționează aerul din motor, într-o deplasare cu viteze supersonice, și este suflat prin extremitatea aripilor.
  • al doilea, vectorul de tracțiune fluidă, utilizează suflante de aer pentru a schimba direcția evacuării gazelor, permițând schimbarea direcției aeronavei.

Cele două procese, combinate, permit pilotului să controleze direcția de zbor a aeronavei doar prin manevrarea aerului. În prezent, drona este construită doar pentru demonstrații și teste. Primul zbor de încercare oficial a fost făcut recent, la începutul lunii decembrie a.c. În descrierea acestei realizări, pe site-ul companiei BAE Systems (baesystems.com), unde poate fi văzută și o înregistrare video a zborului de test, din dronă și de la nivelul solului, se precizează, „Împreună cu Universitatea din Manchester (University of Manchester) am finalizat cu succes prima fază a testelor de zbor cu MAGMA”. Pe site-ul futurism.com se adaugă, „Această dronă unică permite operatorului să o controleze prin simpla direcționare a fluxului de aer, care trece prin motor și suflante”. Renunțarea la suprafețele de control simplifică proiectarea și design-ul dronei, dar reduce și riscul unor defecțiuni mecanice. „Există mai puține componente în exteriorul aeronavei expuse riscului”. În unele situații, când elementele mecanice complexe s-au defectat, catastrofele au fost inevitabile. Drona MAGMA încorporează multe progrese, iar avantajele potențiale ar trebui implementate rapid pe noile modele de aeronave. „Este posibil ca aceste progrese să le vedem într-o zi la avioane militare și comerciale” (futurism.com). Același site mai arată, „Testele de zbor fac parte dintr-un proiect în desfășurare între cele două organizații (BAE Systems Inc. și Universitatea din Manchester) și o colaborare pe termen lung între industrie, mediul academic și guvern, pentru a explora și dezvolta o tehnologie inovatoare de control al zborului.

 

Alte teste de zbor sunt planificate pentru lunile următoare, cu scopul final de a zbura fără suprafețe de control sau aripi în mișcare”. Alte tehnologii inovatoare sunt explorate în colaborare cu Universitatea din Arizona (University of Arizona) și Organizația pentru Știință și Tehnologie din cadrul Tratatului Atlanticului de Nord (NATO Science and Technology Organisation, STO).


Alte aprecieri au mai făcut :

  • Cercetătorul Clyde Warsop de la BAE Systems, care a declarat, „Tehnologiile pe care le dezvoltăm în colaborare cu Universitatea din Manchester vor face posibilă proiectarea unor aeronave mai ieftine, cu performanțe ridicate, dintr-o nouă generație. Investițiile noastre în cercetare și dezvoltare conduc la continuarea îmbunătățirilor tehnologice ale aeronavelor noastre militare. Vom păstra abilitățile necesare pentru proiectarea și construirea aeronavelor viitorului”.
  • Bill Crowther, coordonator al proiectului MAGMA din partea Universității din Manchester, a adăugat, „Aceste studii sunt un pas important în eforturile noastre de a explora sistemele de aeronave adaptabile. Ceea ce încercăm prin intermediul acestui program este cu adevărat revoluționar”.

Tags