JD.com testează drone pentru livrări rapide de pachete în zone rurale din China

March 2016

În China, numărul de livrări prin curierat rapid, pentru anul 2015, a crescut cu 48% față de anul anterior. Au fost 20,65 miliarde de livrări, iar venitul total al pieței de curierat a crescut cu 35%, adică a atins 276 miliarde de yuani (42,44 miliarde dolari americani), conform datelor furnizate de Biroul Poștal Național din China, la începutul anului 2016. În ultimii 5 ani, valoarea pachetelor livrate expres a crescut de 7,8 ori, iar veniturile din această afacere de 3,8 ori. Servicii de curierat rapid s-au folosit în 70% dintre orașele și satele Chinei. Această creștere, în ciuda încetinirii economice, face necesară conceperea unui sistem, sigur și eficient de livrare, cu acoperire națională, prin tehnologie avansată. Se intenționează ca sistemul să funcționeze înainte de 2020.

La sfârșitul lunii ianuarie 2016, compania JD.com a anunțat că va experimenta livrări de colete cu ajutorul dronelor și intenționează să le utilizeze pentru mediul rural. JD.com este a doua companie din China ca volum de tranzacții în comerțul electronic. A fost înființată în iulie 1998, de Liu Qiangdong (alias Richard Liu) și a devenit platformă on-line B2C (business-to-consumer) în 2004. Inițial s-a numit Jingdong Mall, iar între 2007 și 2013 numele domeniului a fost 360buy.com. La jumătatea lunii ianuarie 2016, JD.com, firmă de retailer on-line listată pe piața NASDAQ, a anunțat că secțiunea financiară a companiei, JD Finance, va primi 6,65 miliarde yuani (aprox. 1,02 miliarde dolari), ca fonduri pentru servicii financiare, de la un grup de firme de investiții. Creșterea cererii de achiziții cu amănuntul din zonele rurale ale Chinei, complexitatea terenului din aceste zone, lipsa unor trasee regulate și infrastructura slab dezvoltată au compromis livrarea la timp, prin curier uman, și au determinat compania să înceapă dezvoltarea unui sistem de livrare cu UAV. Aceste informații sunt o parte din declarația lui Richard Liu Qiangdong, CEO al JD.com, la sfârșitul anului 2015.  Anunțul și investiția vin și ca replică la „Prime-Air”, serviciul on-line de livrare de pachete cu drone, în 30 de minute, în dezvoltare la compania americană Amazon.com, Inc.

Spre deosebire de planul companiei americane, de a livra direct la adrese individuale, JD.com încearcă să livreze un set de pachete la un singur punct, în fiecare sat. Asta înseamnă că UAV-urile trebuie să fie mai mari, suficient de puternice pentru a transporta mai multe pachete și capabile să călătorească pe distanțe lungi. China are o populație vastă în mediul rural – 618 milioane de locuitori. Creșterea mai rapidă a veniturilor acestora, în comparație cu a celor din mediul urban, și în ciuda situației economice din ultimii ani, a dus la un număr tot mai mare de cereri on-line pentru cumpărături. Pe fondul concurenței cu rivalul său Alibaba Group Holding Ltd., de a câștiga un număr tot mai mare de clienți, JD.com a găsit o soluție pentru satisfacerea solicitărilor. Livrările de colete, în mediul rural al Chinei, se vor realiza prin utilizarea de drone. JD.com va deveni primul retailer important care utilizează drone de livrare pentru a ajunge în locuri greu accesibile. Prin livrarea cu drone, cumpărătorii nu vor primi direct coletele. Pachetele transportate vor ajunge la centre de distribuție din zonele rurale ale Chinei, unde sunt deja mobilizați 150 de mii de „promotori ai satelor”, care vor livra apoi coletele spre cumpărătorul final, conform JD.com. Aceștia, recrutați și pentru a-i instrui pe săteni în utilizarea site-ului, vor primi un comision pentru această acțiune. Distanța dintre „stații” și locul de destinație fiind, de regulă, sub zece kilometri, îi ajută pe specialiștii JD în proiectarea traseelor și a punctelor de aterizare pentru UAV.

„Ceea ce am descoperit este că zonele mai greu accesibile nu sunt foarte îndepărtate de zone dezvoltate, ceea ce justifică folosirea dronelor”, a declarat Josh Gartner, purtătorul de cuvânt al JD.com. Reprezentanții din mediul rural vor fi atenționați în prealabil să aștepte dronele cu pachete, colorate în roșu aprins și inscripționate cu logo-ul companiei, și să finalizeze livrarea. În ultima săptămână a lunii ianuarie 2016, compania JD.com, cu sediul în Beijing, a prezentat prototipul unui UAS capabil să transporte pachete mici în zone inaccesibile prin transport tradițional. „Cu ajutorul dronelor, clienții din mediul rural vor fi în măsură să se bucure de cumpărături on-line mai eficiente și ne permite să reducem costurile de personal și de livrare”, a mai declarat Richard Liu Qiangdong.

Tags