Investigații finalizate, Tesla este absolvită de vinovăție

January 2017

Tesla Motors nu va fi obligată să retragă din circulație automobilele sale semi-automate, în SUA

Imediat după accidentul care a avut loc pe 7 mai 2016 în Florida, care s-a terminat tragic prin decesul pilotului de la compania Tesla Motors, Joshua Brown, s-au pornit acțiunile de investigare a cauzelor, de către US NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration). Agenția guvernului SUA, care face parte din Departamentul Transporturilor (DOT – Department of Transportation) are responsabilități privind reducerea deceselor, rănirilor, leziunilor și pierderilor economice rezultate din accidentele de autovehicule, de pe teritoriul Statelor Unite. Pilotul de încercări Joshua Brown iubea atât de mult mașina complet electrică Tesla Model S încât a ajuns să fie poreclit Tessy. Agenția NHTSA a încheiat recent investigația, după ce nu a găsit nicio dovadă că autovehiculul ar fi avut vreun defect. Ancheta nu a găsit nici o dovadă că sistemele „nu au funcționat așa cum sunt proiectate”. În raport se precizează că, din datele înregistrate de senzori sau camere, reiese că șoferul nu a luat o hotărâre „de a frâna, de a schimba direcția sau o altă acțiune pentru a evita coliziunea”. Pilotul a fost ucis atunci când mașina, care funcționa în modul Autopilot, s-a ciocnit cu un camion. A fost primul accident mortal de acest fel, produs când pilotul automat al maşinii era pornit, era funcțional. Despre acest accident s-a mai scris în revista noastră (www.dronele.ro) imediat ce s-a făcut publică informația, într-o postare pe blogul companiei producătoare, care a cerut imediat autorităţilor rutiere din SUA să demareze o anchetă (vezi www.dronele.ro/accident-mortal-al-unui-autovehicul-autonom/). Paradoxal, victima primului accident mortal, aflat într-o Tesla pe pilot automat, posta pe internet, în urmă cu puțin timp, un clip în care maşina sa evita un accident, probabil foarte grav, cu un camion. Bryan Thomas, director de comunicare la NHSTA, a declarat că șoferul ar fi putut să vadă camionul cu cel puțin șapte secunde mai devreme, „timp care ar fi fost suficient pentru a lua anumite măsuri”. Tesla Motors a declarat că sistemul Autopilot „a fost conceput doar pentru a asista” conducătorii auto și, ca urmare, aceștia trebuie să-și țină tot timpul mâinile pe volan. Site-ul www.bbc.com/news arată, „Caracteristica este destinată a fi utilizată pe autostradă, acolo unde se pot schimba automat benzile și se reacționeză la trafic”. Dl. Bryan Thomas a declarat că este nevoie de „o mai mare preocupare a producătorilor privind modul în care aceste caracteristici de asistență a șoferului trebuie explicate și anunțate clienților” și că „aceste sisteme necesită o atenție continuă și permanentă a conducătorului auto.

Site-ul https://www.tesla.com/autopilot prezintă modul cum se „descurcă” pe stradă o mașină Tesla cu pilot automat. Nu este suficient să avem instrucțiuni în manualele de utilizare, în speranța că șoferii le vor citi”. Va trebui ca producătorii să anticipeze modul în care vor proceda șoferii, iar sistemele pentru pilot automat să fie proiectate cu gândul că „șoferul va fi neatent”. Siguranța sistemelor Autopilot vor fi monitorizate în continuare de NHTSA și se vor lua măsurile necesare. Printre cei care au criticat pilotul automat de la Tesla sunt cei de la Volvo, care declarau că modelul Tesla „dă impresia că face mai mult decât face cu adevărat” și că, după cum reacționează, „dă șoferilor senzația că poate face față oricărei situații”. Volvo susține că pentru propriul model de pilot automat, Drive Me, programat a fi lansat în 2017, îşi va asuma întreaga responsabilitate pentru deciziile luate de acesta şi consecinţele acestor decizii, spre deosebire de Tesla. Elon Musk, fondator și CEO al companiei Tesla Motors, s-a arătat mulțumit de finalizarea și rezultatul anchetei, declarând că raportul a fost „foarte pozitiv”. Reprezentantul NHTSA a atras atenția că, în situația în care producătorul descoperă defecte privind siguranța, la autovehiculele semi-automate, trebuie să le anunțe imediat, chiar dacă actualizările software s-au efectuat și au devenit active. În articolul nostru „O versiune nouă de autopilot pentru Tesla” (vezi www.dronele.ro/o-versiune-noua-de-la-tesla-pentru-autopilot/) a fost prezentată o astfel de informare din partea companiei Tesla, versiunea Autopilot 8.0.

Tags