Identificarea electronică a dronelor în zbor, soluția DJI

July 2017

Dronele vor fi nevoite să se identifice în timpul zborului. Cum? Urmează să fie stabilit de o comisie FAA.

O nouă comisie de reglementare a fost înființată de FAA (Federal Aviation Administration). Scopul este de a găsi o soluție prin care să se permită autorităților implicate în aplicarea legii să identifice de la distanță dronele. La baza acestei inițiative este semnalul de alarmă generat de dificultatea identificării unei drone dar, mai ales, imposibilitatea stabiliri identității celui care o comandă. Chiar dacă se încadrează în condiții de zbor la vedere (VLOS, Visual Line Of Sight), de cele mai multe ori este dificil să fie descoperit „pilotul” dronei. Dacă drona poate fi observată, uneori de la sute de metri, nu înseamnă că poate fi depistată poziția pilotului de la sol. Acesta poate fi oriunde, la o distanță care să-i permită controlul și observarea zborului UAV. La sfârșitul lunii iunie 2017, după o săptămână de la prima întrunire a comisiei, FAA a prezentat un raport, în cadrul unei întâlniri la care au participat reprezentanți ai Amazon, Ford și de la Departamentul de Poliție din New York (New York Police Department). „S-a discutat despre diverse modalități de identificare disponiblie în prezent, despre controlul traficului aerian pentru drone și despre preocupările reprezentanților legii”, scrie site-ul www.recode.net. Recode (anterior Re/code) este un site de știri de ultimă oră din tehnologie, care se concentrează asupra evoluției afacerilor din Silicon Valley. Deși cele mai multe drone cu greutatea de peste 0,55 lb (0,250 kg) au număr de identificare (ID), în urma înregistrării, acesta „este aproape imposibil de văzut de la sol”. Începând cu decembrie 2015, dronele care cântăresc între 0,55 și 55 lb trebuie înregistrate de către deținători, la FAA, prin completarea unui formular on-line (pe site-ul agenției) și plata taxei de 5 $. „Peste 820.000 de operatori au respectat această reglementare până acum”, preciza money.cnn.com pe 19 mai a.c. În aceeași lună, mai 2017, o instanță federală a stabilit noi reguli de înregistrare ale UAV necomerciale, hotărând că agenția nu are autoritatea să ceară înmatricularea celor achiziționate pentru divertisment. De acum, nu mai sunt înregistrate toate dronele care se încadrează în aceste limite de greutate. Decizia nu se aplică pentru dronele aeriene comerciale. Președintele AMA (Academy of Model Aeronautics) a declarat, „Înregistrarea nu ar trebui să se aplice unui prag atât de jos, care să includă jucăriile”. Urmează, însă, trecerea legii prin Congres, care ar putea decide că agenția poate să stabilească, din nou, norme pentru dronele necomerciale, permițându-i astfel să reintroducă cerința de înregistrare. Un sistem de identificare de la distanță ar deveni funcțional dacă fiecare UAV este înregistrat într-o bază de date, cu ajutorul căreia sa se facă asocierea dintre aparat și operatorul sau proprietarul acestuia. Sunt destul de multe motive pentru ca forțele de ordine să fie preocupate de „modul cum FAA avansează în elaborarea unor reguli și a unor restricții pentru zborul dronelor pe cerul Statelor Unite”, adaugă www.recode.net. Dronele așa-numite off-the-shelf, termen folosit pentru un produs disponibil imediat, și care nu trebuie modificat special pentru un anumit scop, altfel spus dronele aflate în comerț pe raft, au fost folosite pentru introducerea de droguri sau telefoane mobile în închisori. Cu unele mici modificări și cu un software realizat special, unele drone pot pătrunde și zbura în zone restricționate geografic (no-fly-zone), iar ca exemple pot fi date perimetrul de siguranță al aeroporturilor, stadioanele sau centrele aglomerate, locul unde se desfășoară competiții sportive sau au loc spectacole, bazele militare etc. FAA a sperat că va lansa norme privind zborul deasupra oamenilor în luna decembrie a anului trecut, dar, mai multe surse au declarat, pentru Recode, că interesul autorităților implicate în respectarea legilor, privind identificarea de la distanță a dronelor aeriene, este unul dintre motivele pentru care termenul a fost amânat. Potrivit unui purtător de cuvânt al autorității federale (FAA), în luna martie a.c. AUVSI (Association for Unmanned Vehicle Systems International), a inițiat o cerere de propuneri, sau idei, pentru un sistem de identificare a dronelor de la distanță și a primit nu mai puțin de 45 de răspunsuri concrete (www.recode.net). DJI, cel mai mare producător de drone din lume și cu cea mai mare piață de desfacere, se pare că a prezentat soluția cea mai sigură, mai rapid de realizat și fără alte investiții. Dronele să-și transmită locația și ID-ul (numărul de identificare) prin intermediul echipamentelor radio aflate deja la bord. Majoritatea UAV au în dotare un asemenea echipament. Următoarea întâlnire a comisiei va fi pe 18 iulie 2017, iar 30 septembrie este termenul la care FAA ar trebui să prezinte recomandări privind sistemul de identificare a dronelor în zbor, de la distanță.

Tags