Drona (UAS) Mojave, construită de GA-ASI, a fost botezată cu numele deșertului american peste care a efectuat primul zbor de test în vara acestui an
Despre noua aeronavă fără pilot construită în scop militar de GA-ASI (General Atomics Aeronautical Systems, Inc.) s-a vorbit pentru prima dată luna aceasta, după ce buletinul digital Breaking Defense (breakingdefense.com), în care sunt relatate noutăți despre strategia, politica și tehnologia apărării, și site-ul Defense News (defensenews.com), care publică informații din politică, afaceri și apărare, i-au dezvăluit apariția luna trecută scriind despre primul zbor din vară. Până acum, proiectul privind drona aeriană (UAS, Unmanned Aircraft Systems) model STOL (short take-off and landing), ceea ce înseamnă că pentru decolare și pentru aterizare are nevoie de un spațiu redus, a fost ținut secret. Drona a fost „botezată” Mojave după numele deșertului situat în sud-estul Californiei, în sud-vestul statului Nevada și cu unele părți mai mici în statele Utah și Arizona. Deșertul Mojave este cea mai vastă și secetoasă suprafață din America de Nord, o întindere „cu un peisaj unic” și renumită pentru Valea Morți. Drona (sau UAS) Mojave (de la GA-ASI), care a efectuat primul zbor de test deasupra acestui deșert în vară, „are o putere de foc mai mare decât orice versiune anterioară realizată de companie” (thedefensepost.com). General Atomics a declarat că, ulterior primelor teste de zbor în spațiul aerian al teritoriului numit Desert Horizon din deșertul Mojave, un teren deținut de companie și destinat testelor, instruirii și demonstrațiilor, a extins spațiul de zbor al aeronavei. Dave Alexander, președintele companiei GA-ASI, a spus că, „ideea inițială a programului Mojave a fost construirea unei drone pe care operatorii să o poată manevra în condiții dificile de teren” și să poată transporta „o sarcină utilă mai mare decât UAS MQ-1C Grey Eagle”, sistemul creat pentru armata Statelor Unite ca o actualizare a dronei MQ-1 Predator folosită în primul rând de USAF (United States Air Forces) și CIA (Central Intellgence Agency). Ambele variante sunt produse ale companiei General Atomics. MQ-1C Grey Eagle este un model de dronă „multi-misiune” (multi-mission sau multi-purpose) de altitudine medie și mare anduranță (MALE, medium-altitude, long-endurance) numit mai întâi Warrior sau Sky Warrior și ERMP (Extended-Range Multi-Purpose). „La început, ne-am gândit cum să fim independenți pe pistă”, a spus Dave Alexander în timpul unei întâlniri cu reporteri. Reiese că Mojave este „cel mai nou UAS care poate să gestioneze sarcini utile mult mai mari și să decoleze și să aterizeze folosind un teren neamenajat și relativ scurt” (defensenews.com). În armata Statelor Unite s-au analizat dronele aeriene (UAV, Unmanned Aerial Vehicle) care nu au nevoie de pistă amenajată și orientarea a fost spre dronele tactice care pot decola și ateriza în plan vertical (VTOL, vertical take-off and landing), dar, după cum spune GA-ASI, performanța îmbunătățită pentru teren scurt face din Mojave drona potrivită operațiunilor militare expediționare, nefiind nevoie de o catapultă pentru lansare sau de un dispozitiv special în timpul recuperării. Poate ateriza și decola „fără a avea nevoie de piste sau de infrastructura tipică unui aeroport, păstrând în același timp avantajele semnificative de anduranță”. Capacitatea de sarcină utilă a UAS Mojave este de aproximativ 3.600 lbs (1.633 kg) și poate transporta, de exemplu, până la 16 rachete aer-sol AGM-114 Hellfire, de patru ori mai multe decât se pot încărca pe drona Reaper. Compania GA-ASI a declarat că Mojave poate fi „înarmată” cu o combinație diferită de muniție de atac și poate fi echipată și cu alte tipuri de încărcături utile, cum ar fi senzori electro-optici/infraroșu (EO/IR, electro-optical and infrared sensors), indicatori de țintă la sol în mișcare, radare pentru semnale și altele. În mod concret, caracteristica majoră a aeronavei Mojave de a decola de pe distanțe scurte se referă la faptul că atunci când este echipată cu un pachet ISR (intelligence, surveillance and reconnaissance) are nevoie de aproximativ 400 fts (122 m) iar când este echipată cu un set complet de 16 rachete Hellfire de aproximativ 1.000 fts (305 m). Videoclipul publicat de General Atomics pe site-ul youtube.com, și redat mai jos, arată că pentru decolare are nevoie de 1.200 fts (aproape 366 m) și pentru aterizare de 1.500 fts (457 m).
Tot aici, un comentariu, probabil subiectiv, o descrie ca „una dintre cele mai frumoase drone”. Potrivit GA-ASI, noua dronă „are o anduranță de până la aproape 25 de ore, dar, cu armament greu și senzori, timpul maxim de zbor se reduce” (breakingdefense.com). Cu mai mult combustibil rămâne în aer până la aproximativ 27 de ore, se precizează pe site-ul companiei (ga-asi.com). În esență, Mojave copiază fuselajul dronei Grey Eagle dar are aripi mai mari, coada în V ca la Reaper, un motor turbopropulsor Rolls Royce de 450 CP, două orificii de admisie pentru motor și un sistem nou de răcire a uleiului. Reprezentanții GA-ASI au declarat la întâlnirea cu reporterii că „UAS are încorporate sistemele avionice și de control al zborului de la MQ-9 Reaper și MQ-1C Grey Eagle-ER” iar modificările asupra designului „îi oferă calități pentru supraviețuirea în condiții mai dure” (thedefensepost.com). Linden Stanley Blue, vicepreședinte și CEO al companiei, a caracterizat Mojave ca o dronă „de supraveghere înarmată, de mare anduranță, care poate fi reîncărcată rapid cu arme în locuri austere, sau periculoase, din apropierea zonelor de conflict” în care se pot ascunde inamici, iar pe site-ul thedefensepost.com scrie că aceste caracteristici și dotări fac din UAS Mojave „sistemul perfect pentru misiuni armate de supraveghere, de recunoaștere și de atac”. Problema pe care și-o pune GA-ASI, prezentată de Dave Alexander, este că Departamentul Apărării din Statele Unite (U.S. DoD, Department of Defense) nu a arătat încă vreun interes și, ca urmare, ar putea fi aleasă varianta apelării la clienți internaționali. Domnia sa a spus, „Nu sunt sigur că va fi cazul, dar poate într-un an am putea vedea un client”.