Folosirea dronelor a intrat în atenția autorităților

February 2017

Procurorii anchetează folosirea ilegală a unor drone în timpul protestelor din Piața Victoriei, București

Subiectul acestui articol a fost preluat de la publicații on-line, ziare sau reviste, care s-au preocupat de prezentarea protestelor din București (Piața Victoriei) și din multe alte orașe însemnate din România. Manifestările şi protestele publice din ultima vreme din România  au ținut prima pagină a multor agenții de știri. Mai multe site-uri și posturi renumite de televiziune au preluat şi transmis imagini ale acestor evenimente, imagini preluate prin intermediul dronelor. Cum era de așteptat, autoritățile au încercat identificarea aparatelor și a persoanelor care au folosit asemenea tehnologii, pentru a determina dacă zborurile au fost efectuate cu respectarea prevederilor legale în domeniul aeronautic. Până acum, au fost identificate patru persoane, care ar putea avea deschise dosare penale. Procurorii, împreună cu Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR), anchetează dacă exista aprobare pentru ridicarea și zborul dronelor deasupra mulțimii și pentru transmiterea de imagini, conform unor surse din poliție citate de news.ro, agerpres.ro, mediafax.ro, digi24, hotnews.ro și altele. „Patru drone au fost ridicate până acum de polițiști, pentru că cei care le-au utilizat nu dețineau documentele prevăzute de actele normative în vigoare. Practic, în România, şi nu numai, utilizarea dronelor este condiţionată de obținerea a numeroase autorizări, iar amenzile pe care le riscă cei care nu se supun legii sunt destul de mari. În plus, folosirea dronelor fără documentele necesare poate să-i aducă proprietarului chiar și o pedeapsă cu închisoarea de până la un an”, scrie avocatnet.ro. Potrivit legislației, dronele sunt încadrate la categoria „aeronavelor civile fără pilot la bord”. Pentru a fi în legalitate, proprietarul unei drone este, în prezent, obligat să dețină un certificat de identificare sau înmatriculare și, în anumite cazuri, un permis de zbor național, ambele emise de AACR. Pentru daunele produse terților, este nevoie şi de o asigurare, conform unor prevederi din Regulamentul CE cu numărul 785 din 2004. După cum scrie evz.ro și agerpres.ro, „Până în prezent au fost ridicate pentru cercetări patru drone și au fost depistate persoanele care le-au ridicat în spaţiul aerian. Persoanele au fost duse la audieri. Audierile au început din momentul depistării acestora şi s-au desfăşurat pe parcursul mai multor zile. În cauză s-au întocmit dosare privind infracţiuni la codul aerian”. Inițial, au fost deschise la Parchetul Judecătoriei Sectorului 1 dar, recent, au fost declinate către procurorii Parchetului Curţii de Apel Bucureşti, au declarat pentru news.ro reprezentanţi ai Parchetului.

Mai trebuie precizat că, în conformitate cu HG nr. 912/2010, pentru filmările și fotografiile aeriane este necesară și o aprobare de la MApN (Ministerul Apărării Naționale). Actul normativ stabilește că zborurile deasupra municipiului Bucureşti, la înălţimi mai mici de 3.000 de metri, se fac numai cu autorizare de survol, emisă de acest minister. Nerespectarea acestor ultime reglementări reprezintă contravenție, iar amenda este între 20.000 și 35.000 lei, sancțiuni stabilite prin HG nr. 912/2010.  De mai mulți ani, autoritățile naționale care legiferează activitatea din spațiul aerian, caută să adopte reglementări pentru acest nou domeniu. Ca în multe alte țări, clasificarea pe categorii (de greutate, de altitudine de zbor, de zone cu restricții etc.) este foarte complexă.

Ca regulă generală, zborul deasupra mulţimilor de oameni, în apropierea unor obiective strategice (clădirea Guvernului, Palatul Parlamentului), deasupra zonelor urbane, are nevoie de aprobări speciale. Chiar şi elicopterele SMURD şi ale altor servicii speciale şi de urgenţă trec prin aceleaşi proceduri şi nu obţin totdeauna permisiunea de survol în cazurile menţionate anterior.

Pagubele pe care le-ar putea produce prăbuşirea unei drone peste o persoană, în funţie de înălţimea de la care pică, de greutatea totală, dimensiunea elicelor, ar fi importante. De aici şi necesitatea unei asigurări contra daunelor şi necesitatea unei certificări corespunzătoare, conform căreia aparatul de zbor îndeplineşte anumite condiţii de siguranţă, iar pilotul său este înregistrat şi cunoaşte prevederile legale în domeniul aeronautic.

Reglementările legale în domeniul dronelor aeriene, în orice ţară, au fost introduse în ultima vreme, au provocat discuţii şi dezbateri aprinse, însă toată lumea este de acord că trebuie să existe un cadru juridic pentru desfăşurarea în siguranţă a activităţilor de zbor.

Tags