Flexrotor ajută la orientarea navelor printre ghețuri

November 2016

Colaborare între companiile Aerovel, Precision, Fairweather pentru orientarea navelor prin Oceanul Arctic

O operațiune de recunoaștere completă poate fi dusă la bun sfârșit, mult mai practic, mai sigur și cu un preț mai mic, folosind un UAV decât oricare altă alegere, cum ar fi utilizarea unei aeronave cu echipaj uman, de exemplu un elicopter sau un avion de mici dimensiuni. S-a dovedit asta la o misiune de recuperare a unor piese de marină, răspândite pe mai multe dane de acostare din sudul Oceanului Arctic. Expediția a fost organizată recent și a avut sprijin din partea Fairweather Science, LLC, companie înființată în 2010, cu scopul de a susține activități din Alaska, prin „asigurarea siguranței și responsabilității față de mediu”. Pentru a executa misiunea, Fairweather a făcut contract cu divizia Precision Integrated Programs din compania Precision, LLC, din Newberg, Oregon, specializată, printre altele, și în servicii sau suport pentru domeniul sistemelor fără pilot. Misiunea s-a desfășurat timp de peste două săptămâni, pe un parcurs la o distanță de o mie de mile de cel mai apropiat port, în Marea Beaufort și Marea Chukchi, mări marginale ale Oceanului Arctic, unde stratul de gheață de peste 1 m grosime se păstrează aproximativ 8 luni pe an. Nava conducătoare a flotei de workboats (nave de lucru, comerciale sau de transport mărfuri și echipament) a fost echipată cu Flexrotor, o aeronavă fără pilot (UAV) de mici dimensiuni, construită special pentru recunoaștere pe o rază lungă și transmitere de imagini de la înălțime. Flexrotor este produsă de Aerovel Corp. din White Salmon, statul Washington, cel mai apropiat stat american continental de peninsula Alaska. Drona are mai multe variante pentru fiecare dintre cele două modele (marin și terestru). A fost adusă la această acțiune ca un experiment dar, de îndată ce a început să zboare, a arătat că este un instrument de luat în considerare. Recenta misiune „s-a transformat într-o demonstrație care a arătat ce este posibil cu această tehnologie”. Misiunea s-a încheiat după cinci zboruri, cu un timp total de 19 ore. Flexrotor a ghidat mai ușor flota prin labirintul de gheață și toate obiectele au fost recuperate, astfel că s-a ajuns acasă înainte de termenul prevăzut. Imaginile video au fost concludente pentru cei de la bordul navei, dar mai ales pentru pilotul responsabil cu navigarea spre obiectivele misiunii. Transmise în timp real prin intermediul legăturii prin satelit a ambarcațiunii, imaginile au putut fi urmărite pe internet atât în Alaska cât și în cele 48 de state continentale ale SUA (așa-numitele „lower 48”). Din când în când vizibilitatea a fost redusă din cauza ceții și, prin urmare, imaginile au fost perturbate sau slab conturate. Astfel de situații, foarte des întâlnite în zonă, ar fi fost un pericol pentru echipajul unui elicopter iar un avion de mici dimensiuni cu echipaj uman nu ar decola, respectiv ateriza.

Pe lângă o vizibilitate redusă, mai sunt două impedimente majore, distanțele mari și temperatura scăzută. „Flexrotor pur și simplu a revenit la nava învăluită de ceață, a aterizat în mod automat și a așteptat ca cerul să se limpezească”. Matt Parker, vice-președinte al Precision Integrated a spus, „Flexrotor face parte dintr-o clasă specială, proprie acestui tip de activități. Datorită dimensiunilor mici, configurarea se face rapid și ușor, operațiunile de lansare și de recuperare sunt efectuate fără a întrerupe activitatea navei, iar anduranța la zbor este mare. Aceasta a fost prima misiune susținută, cu un succes din punct de vedere economic, pentru UAV, la bordul unei nave, în Arctica. În curând, vom realiza mai multe”. Drona se înalță și aterizează ca un elicopter, nava gazdă devenind un „portavion”. Elicele mici, susținute de vârful aripilor, folosesc pentru un zbor de croazieră eficient. Flexrotor Mark 1 are o anduranță de 15 ore iar varianta Mark 2 zboară peste 40 de ore. Greutatea maximă este sub 22 kg (50 lb). Putând fi pliate, sunt ușor de împachetat și transportat într-o cutie de numai 2 m (aproximativ 6 ft), iar asamblarea se face rapid. Pot fi amplasate și lansate de pe o barcă mică deschisă sau de pe o navă comercială mare, prin intermediul unui aparat ușor, cu un șasiu și un suport, numit „violon bow” (arcuș de vioară). Dronele Flexrotor sunt proiectate să funcționeze peste oceane, în zone îndepărtate, și să transmită imaginile de înaltă calitate către vasul de unde sunt dirijate. Se pot trimite imagini pe timp de zi, la lumina naturală, sau pe timp de noapte, preluate de o cameră în infraroșu. Aparatura pentru imagistică este asigurată de Alticam Vision, Inc., care furnizează pe piață familia de cardane (gimbal) Alticam. Acestea pot susține camere video și foto pe o serie întreagă de platforme, pe aeronave ușoare cu echipaj, pe nave marine, pe drone aeriene etc. Alticam Vision are sediul, ca și Aerovel Corp., în defileul Columbia River Gorge., pe granița dintre statul Washington, situat la nord, și Oregon, situat la sud. Aerovel Corp. își îndreaptă deja atenția spre noi drone, care să vină în ajutor industriei de pescuit marin, împotriva pescuitului ilegal sau descoperirea bancurilor de pești pentru cel legal. Cercetătorul și managerul de proiect de la Fairweather Science, Justin Blank, a declarat, „Suntem mereu atenți la deplasarea în zona arctică, am vrut să evităm spargerea gheții și să minimizăm prezența noastră în această misiune, pentru protejarea mediului”.

Tags