Cu acest aparat vor putea fi transportate persoane, poate fi folosit ca taxi aerian, la transport de marfă etc.
La expoziția aeronautică Farnborough International Airshow 2018, desfășurată între 16 și 22 iulie, a fost prezentat un proiect de aparat de zbor eVTOL (electric vertical take-off and landing) care va putea fi folosit la transportul de persoane, la transportul public sau pentru aplicații militare. Noul concept se bazează „pe tehnologii deja existente sau în curs de dezvoltare” ale companiei Rolls-Royce. Termenul prevăzut „pentru primele apariții pe cer”, termenul când aeronava „va fi disponibilă pentru începutul testelor de zbor”, a fost anunțat de reprezentanții Rolls-Royce ca fiind „începutul anului 2020”, după cum preciza site-ul cleantechnica.com pe 17 iulie sau uasvision.com pe 19. Majoritatea celor care aud de Rolls-Royce se gândesc, în primul rând, la mașinile extrem de scumpe, luxoase și fiabile, apreciate în toată lumea. În domeniul aeronauticii, compania este recunoscută pentru succesul motoarelor cu reacție, „motoare care eliberează un jet rapid de fluide pentru a genera contrapresiune”, numite și turbine cu gaze, care includ turboreactoare, turbopropulsoare, motoare rachetă și altele. Modelul M250 produs de Rolls-Royce este un exemplu. Din momentul când au apărut pe piață, cu peste o jumătate de secol în urmă, au fost livrate peste 31.000 de astfel de turbine pe gaz, iar în prezent se estimează că mai sunt în funcțiune aproximativ 16.000. M250 a fost instalat, până acum, pe avioane (sau aeronave cu aripi fixe) și pe elicoptere, a fost folosit la aplicații civile sau militare, iar întreaga flotă care le utilizează a adunat „peste 250 de milioane de ore de zbor” (uasvision.com). Conceptul eVTOL, prezentat recent de Rolls-Royce, folosește o turbină M250 modificată, adaptată pentru alimentare electrică. Se realizează un sistem hibrid de propulsie (se poate alimenta și cu energie electrică), montat în partea din spate a noului aparat de zbor. Chiar dacă motoarele electrice nu erau de interes pentru companie sau, după cum susține site-ul cleantechnica.com, „verdele nu era culoarea de bază pentru Rolls-Royce”. În ultimul timp, experiența obținută privind propulsia electrică și hibridă, folosită la trenuri sau nave maritime, este importantă pentru noua strategie a companiei. Scopul este reducerea emisiilor, un zbor cât mai ecologic și, mai mult, „implicarea unor organizații din domeniul aviației care să devină parteneri la dezvoltarea tehnologiei bazate pe propulsia electrică”. Cerințele transportului convențional sunt tot mai greu de soluționat, mai ales de când „tot mai multe persoane trăiesc în orașe mari și sunt afectate din ce în ce mai mult de aglomerația urbană”. Rob Watson, cel care conduce echipa dedicată proiectării sistemelor care dezvoltă alimentarea cu energie electrică a produselor Rolls-Royce, a declarat recent, „Este o tendință interesantă și inevitabilă în tehnologia industrială, iar trecerea la o propulsie electrică va fi graduală și, în cele din urmă, va fi o revoluție. În prezent, suntem bine plasați pentru un rol important în lumea mobilității aeriene personale și vom căuta parteneri pentru colaborare”. Rolls-Royce a declarat că va fi rezolvată nu numai „mobilitatea aeriană personală” și o călătorie eficientă.
Pe mai multe site-uri, inclusiv cel al canalului de știri newsweek, au apărut clipuri video care prezintă caracteristicile principale ale aparatului de transport aerian proiectat de Rolls-Royce. Noul concept eVTOL va putea fi adaptat la transportul în regim de taxi aerian, pentru transport de colete sau mărfuri și pentru anumite scopuri militare. Ideea taxiurilor aeriene sau a face „naveta prin aer” nu este de dată recentă, dar, în ultimii ani, a beneficiat de unele progrese remarcabile, mai ales datorită sistemului de propulsie electrică sau hibrid. Datorită configurației, eVTOL Rolls-Royce va putea utiliza, pentru plecări și sosiri, infrastructura existentă, cum ar fi heliporturile și aeroporturile. „Farnborough International Airshow este locul unde compania Rolls-Royce a decis să prezinte acest proiect”, precizează site-ul cleantechnica.com. Pe scurt, acest concept hibrid-eVTOL înseamnă :
- platforma aeriană pentru utilizări personale, comerciale, cargo sau militare,
- că aripile își pot schimba orientarea pentru decolarea și aterizarea verticală (VTOL),
- că elicele de pe aripi se pot poziționa, la zborul de croazieră, pentru reducerea zgomotului,
- că cele două elice posterioare vor folosi pentru atingerea vitezei de zbor,
- cabină cu patru, maxim cinci locuri (când sunt transportați pasageri),
- o viteză de croazieră de 250 mph (aproximativ 400 km/h),
- că distanța care poate fi parcursă ajunge la 500 de mile (800 km), fără reîncărcare,
- un sistem de propulsie hibrid, bazat pe motorul M250, cu putere de aproximativ 500 kW,
- șase motoare de propulsie și de ascensiune cu electronica încorporată,
- bateria cu densitate mare care asigură puterea (energia) necesară.
Cu acest concept, Rolls-Royce intră în competiție cu alte modele de taxiuri aeriene, care deja și-au anunțat etapele de dezvoltare, evoluția programată și rezultatele testelor, momentul când vor fi pe piață etc. Exemple sunt Cora (Kitty Hawk), Lilium Jet (Lilium, Germania), Uber Air (Uber), BlackFly (Opener, Canada), EHang (EHang, China), Vahana (A3 Airbus) și altele. Revista on-line dronele.ro a scris despre unele dintre ele și prin căutare (vezi funcția search !) se pot afla mai multe amănunte.