Elios poate pătrunde în zone inaccesibile altor drone

October 2017

Cu o colivie din fibră de carbon, ajunge în spații periculoase și înguste, livrează colete sau inspectează

Numele dronei Elios a revenit în actualitate, imediat după ce compania Flyability, un start-up (sau spin-off) înființat și coordonat de institutul (universitatea) EPFL (École Polytechnique Federale de Lausanne, Școala Politehnică Federală din Lausanne), a urcat pe podiumul companiilor fruntașe din Elveția. Un alt start-up provenit din EPFL și situat pe unul dintre primele locuri în acest clasament este L.E.S.S. SA (Light Efficient SystemS) care, după cum spune și numele, se ocupă de sisteme de iluminat bazate pe nanostructură, ca o alternativă la LED-urile deja clasice, „Sisteme de iluminare mai ecologice, mai sigure, mai subțiri, mai luminoase și mai uniforme” (less.sa.com). Firma Flyability „s-a născut” în Laboratorul de Sisteme Inteligente (LIS, Laboratory of Intelligent Systems) al EPFL în 2014 și are susținere din partea NCCR Robotics (National Centre of Competence in Research sau Swiss Centre of Competence in Research, Centrul Național de Competență în Robotică). A început activitatea cu doar câțiva colaboratori dar, foarte repede, a ajuns să aibă 60 de angajați. După cum se arăta la începutul lunii septembrie 2017 pe site-ul actu.epfl.ch, la rubrica /news/, „Intenționează să își tripleze cifra de afaceri în acest an”. A fost înființată special pentru a dezvolta drona Elios, o dronă care trece printre obstacole, datorită unei mici „cuști” sferice, și este capabilă să pătrundă în spații înguste fără a se deteriora. Elios a fost proiectată de LIS, care, pentru a finanța realizarea acestui UAV, a obținut finanțare din partea NCCR Robotics în urma unui parteneriat. Se permite accesul, pentru prima dată, în spații complexe, aglomerate sau printre conductele unor instalații, acolo unde, până acum, utilizarea UAV era dificilă, periculoasă sau chiar imposibilă. Drona, un multicopter cu 4 elice, decolează și aterizează pe verticală, ceea ce sporește precizia. Este foarte utilă pentru profesioniștii din domeniul inspecției industriale. Încă din luna iunie anul trecut, 2016, compania Sky-Futures, care are sediul central în orașul Hayes, din apropiere de Londra, cu reprezentanțe în Statele Unite (Houston), Scoția (Aberdeen), UAE (Abu-Dhabi), Malaezia (Kuala Lumpur), a lansat un serviciu pentru inspecția cu UAV a spațiilor închise, în colaborare cu Flyability. Inspecțiile pot fi efectuate fără riscuri, cu timpi de întrerupere și costuri mai mici. Colivia pliabilă din fibră de carbon protejează drona, face ca tot dispozitivul să fie deosebit de compact și să poată fi prins cu mâna fără teamă, în siguranță, chiar în timpul zborului. Site-ul phys.org arată câteva amănunte importante, „Imediat ce drona sesizează deschiderea cuștii, toate rotoarele se opresc”, sau, „Datorită design-ului, inspirat din origami, colivia se desface dintr-o singură mișcare, iar atunci când se strânge (în câteva secunde) reduce volumul întrgului dispozitiv de zbor cu 92 de procente”. Ansamblul (drona și colivia) poate fi transportat într-un rucsac mic. Potrivit site-ului phys.org, „EPFL nu a proiectat numai colivia, ci și software-ul pentru zborul autonom”. După stabilirea planului de inspecție, dispozitivul urmează traseul și apoi se întoarce la bază, pe cont propriu. Cercetătorii de la EPFL vor ca drona să fie folosită și la livrarea de pachete acolo unde dronele aeriene mai mari nu pot pătrunde, mai ales pe ultima porțiune a unui traseu, „acoperind astfel o nișă a livrărilor de colete cu ajutorul UAV”. Dispozitivul nu va rămâne niciodată blocat în trafic, poate fi programat să evite obstacole și poate ajunge la destinațiile de pe terenuri abrupte sau accidentate. „Nu poate fi împiedicată să pătrundă pe străzi sau alei înguste”.

Operatorul poate urmări tot parcursul în timp real, bineînțeles, prin intermediul unei tablete sau al unui smartphone. Deocamdată, greutatea care poate fi transportată este de 1 lb (sub jumătate de kilogram), iar distanța acoperită este de aproximativ 1,9 km. Pe site-ul amintit, se apreciază că drona ar putea fi utilă pentru livrarea unor articole de mici dimensiuni, cum ar fi scrisori, medicamente, materiale de prim ajutor sau produse de consum ușoare. Coordonatorul echipei de la laboratorul LIS din cadrul EPFL, Przemyslaw Kornatowski, a declarat recent că activitatea la acest proiect este în curs de desfășurare. „Pe lângă consolidarea capacității de detectare și evitare a obiectelor, explorăm posibilitățile de a mări sarcina utilă și autonomia dronei”. Pentru a mări siguranța în cazul unei defecțiuni, ca să nu se lovească de sol, drona va fi echipată cu o parașută. Sistemul automat va fi luat, probabil, de la compania Mars Parachutes, cu sediul în orașul Brea, California, specializată în producerea de sisteme care salvează dronele în caz de întrerupere accidentală a zborului. Cu ajutorul unei parașute, drona ajunge la sol fără să se deterireze. La începutul lunii septembrie a.c au apărut date despre pachetul Mars Phantom 4 Lite care include sistemul „Mayday” și este funcțional acum pe drona DJI Phantom 4. Într-un articol din 14.09.2017, de pe site-ul thedrive.com, se redă din declarația lui Kornatowski, „Pe parcursul verii, am testat sistemul nostru de livrare în campusul EPFL, ducând obiecte în peste 150 de zboruri de test”. Ținând cont că din ce în ce mai multe companii din comerțul electronic vor să apeleze la aparate de zbor fără pilot la bord (UAV) pentru livrările de colete în zonele relativ apropiate, „cu siguranță vor ajunge să se bazeze pe aceste drone”.

Tags