Dronele şi reguli elementare de siguranţă

November 2015

Dronele devin parte din viaţa noastră şi în curând vor deveni la fel de populare ca şi telefoanele mobile. Si in utilizarea lor trebuie sa respectam reguli elementare de siguranta.

Nu de mult, un deget de-al meu a avut o dispută cu elicea unei drone şi elicea a ieşit câştigătoare. Nici celebritatea nu te face mai rezistent, aşa după cum a aflat şi Enrique Iglesias la un recent concert al său, când şi-a feliat un deget cu un DJI Inspire.

Am decis, prin urmare, să vă aduc în atenţie câteva reguli elementare de siguranţă legate de drone.

Orice obiect care s-a desprins de pâmânt şi se înalţă în aer, mai devreme sau mai târziu, controlat sau necontrolat, cu certitudine se va întoarce pe pământ. Prin urmare orice pilot de dronă trebuie să aibă permanent în minte planul de zbor, planul de rezervă şi planul de urgenţă. Acestea trebuie gândite înainte de efectuarea zborului şi vor ţine cont de condiţiile meteo, de topografia terenului, de obstacolele existente, de caracteresticile dronei, etc.

  • Cunoasteţi-vă drona, informaţi-vă asupra limitărilor tehnice, noţiunilor elementare de aerodinamică, electronică şi software, care sunt necesare pentru operarea unei drone.

Sau, dacă vreţi să sune mai sec: Citiţi manualul de operare al dronei!

  • Verificaţi înainte de zbor că drona este în perfectă stare tehnică de funcţionare.
  • Nu zburaţi desupra zonelor populate (oraşe, străzi, stadioane, etc…)
  • Nu zburaţi în zona aeroporturilor şi aerodromurilor.
  • Păstraţi o distanţă de minim 50 de metri faţă de persoane, vehicule, clădiri sau alte structuri.
  • Păstraţi drona în raza vizuală pe toată durata zborului.
  • Nu pilotaţi drona într-o manieră care ar pune în pericol oamenii sau proprietăţile.
  • Folosiţi imaginile pe care le obţineţi astfel încât să nu încălcaţi dreptul la viaţa privată, sau alte drepturi şi legi.
  • Zburaţi numai pe timpul zilei şi în limita razei vizuale.

Exemplu de preflight checklist pentru zbor cu un multicopter, folosind controllerul DJI A2:

  • Se verifică zona de zbor şi se identifică zonele de aterizare /decolare.
  • Se identifică posibile zone de aterizare în regim de urgenţă
  • Se verifică direcţia şi intensitatea vântului
  • Se setează un perimetru cu raza de aprox 50 de metri, liber de persoane care nu au ce căuta în zona de decolare
  • Se verifică antenele, elicele şi se inspectează vizual multicopterul – să fie toate şuruburile strânse, să nu fie fire libere, …etc.
  • Se verifică tensiunea în baterii
  • Se verifică centrul de greutate şi echilibrarea
  • Se pune multicopterul pe o suprafaţă plană
  • Se porneşte camera video şi se verifică
  • Se verifică la telecomandă – Throttle Down, Return Home switch Off, Manual Flight Mode Switch On, Course si Home Lock Off
  • Se porneşte staţia şi se verifică încărcarea bateriei staţiei
  • Se cuplează bateria dronei , mai întâi firul negru şi apoi firul roşu
  • Se calibrează GPS / compass
  • Pentru Course Lock se resetează alimentarea odată cu aparatul în poziţie
  • Se aşteaptă 20-30 de secunde după ce avem full GPS fix (nu mai clipeşte ledul roşu)
  • Se porneşte Altitude Mode şi se verifică să clipească dublu galben
  • Se porneşte GPS Mode şi se verifică să clipească dublu mov
  • Se porneşte Course Lock mode (clipeşte dublu verde)
  • Se porneşte timerul ( sau se setează să pornească la activarea throttle)
  • Se anunţă cu voce tare intenţia de decolare
  • Se poziţionează joystick-urile stânga jos apoi imediat se ridică throttle 2-3 clickuri
  • Se verifică funcţionarea corectă a motoarelor.
  • Se decolează
  • Se verifică Course Lock rotind cu 90 de grade şi verificând direcţia înainte
  • Se verifică stabilitatea. Dacă e instabil, se aterizează şi se resetează gain-urile, se recalibrează şi se retestează.

Nu am sa pomenesc nimic despre zboruri în scop comercial, despre omologări sau alte condiţii şi reguli care se află încă în discuţii şi dezbateri publice în scopul unei viitoare legiferări la nivel naţional şi european.

Regulile de mai sus sunt de bun simţ şi orice pilot responsabil trebuie să le cunoască.

Decizia de zbor vă aparţine în totalitate. E greu să luaţi decizia de anulare a zborului, dar este infinit mai sănătos să nu zburaţi, dacă nu sunteţi 100% în siguranţă.

Keep calm and Drone on !

Virgil

Tags