„Scopul final al acestui instrument de ultimă oră este proiectarea unui vehicul aerian fără pilot (UAV) care să aibă capacitatea de a-și modifica forma în timpul zborului”
După cum anunța în urmă cu mai puțin de o lună site-ul companiei FNC (Fox News Corporation) la categoria tehnologie (foxnews.com/tech), „Cercetători ai armatei americane dezvoltă drone care își pot schimba forma în mijlocul zborului”. După doi ani de studii și teste, specialiști ai Laboratorului de Cercetare al Armatei Statelor Unite (US Army Research Laboratory, pe scurt ARL) și ai cunoscutei Universității A&M din statul Texas (Texas A&M University, pe scurt A&M, la origine A.M.C. adică abrevierea pentru Agricultural and Mechanical College) au făcut progrese importante în cercetările privind interacțiunea fluid-structură și au creat un instrument de analiză rapidă a configurației și a structurii dronelor aeriene (UAV, Unmanned Aerial Vehicle). Proiectarea acestor aeronave se va realiza în timp record. Rezultatele cercetărilor și tehnologia de aplicare au fost prezentate pe 16 iunie a.c. la un eveniment virtual numit Forumul și Expoziția de Aviație AIAA (American Institute of Aeronautics and Astronautics), societatea profesională pentru domeniul ingineriei aerospațiale care reprezintă Statele Unite la Federația Astronautică Internațională (IAF, International Astronautical Federation) și în Consiliul Internațional al Științelor Aeronautice (ICAS, International Council of the Aeronautical Sciences). Majoritatea membrilor AIAA sunt din Statele Unite. Scopul final al instrumentului prezentat și într-un comunicat de presă al armatei de dr. Francis Phillips, inginer și cercetător în cadrul ARL, este „proiectarea unei drone aeriene cu capacitatea de a-și modifica forma în timpul zborului” (sofrep.com) și care, datorită unui aspect fizic mai suplu și cu o siluetă optimizată, va fi mai eficientă în derularea unei operațiuni de zbor spre o țintă”. Misiunea unei drone este relativ simplă, ea trebuie să zboare cât mai repede către o destinație și să funcționeze ca un echipament special de culegere de informații, de supraveghere și de recunoaștere (operațiuni ISR, Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance), pentru care este nevoie să survoleze o zonă cât mai mult timp posibil, sau ca un dispozitiv (o armă) de atac. După finalizarea obiectivului, UAV trebuie să revină la bază, să aterizeze în siguranță și să fie pregătită pentru alte operațiuni. După cum spune dr. Francis Phillips, pe parcursul întregului traseu, aripile mai scurte sunt de dorit pentru un zbor mai rapid și pentru o manevrabilitate superioară, iar aripile mai lungi sunt de dorit pentru zborul de anduranță ridicată. Instrumentul realizat de echipa de cercetători „permite ca întregul proces de testare și de proiectare să devină un proces mult mai eficient și mai rapid”. Cercetătorii obțin date despre lungimea, greutatea și forma structurală a aripii, date care îi ajută să înțeleagă mai bine cum funcționează drona în diverse condiții de operare (de zbor) și să calculeze modul în care se comportă în diferite configurații. Problema de la care echipa a pornit studiul este că la proiectarea unui sistem cu mai multe forme, trebuie descoperită cea mai bună configurație pentru fiecare formă, operațiune care necesită multe măsurători și multă putere de calcul (armytimes.com). Este un proces greoi și care cere destul de mult timp, pentru că „sunt necesare sute de iterații ale testelor pe calculator și pentru colectarea tuturor informațiilor”. Același site reia declarația lui Francis Phillips care spune că, datorită apariției acestei noi tehnici de calcul, sau a acestui nou algoritm, rezultatele testelor privind forma finală a aeronavei se pot obține în mai puțin de 16 ore, în timp ce înainte, era nevoie de o săptămână de lucru. Potrivit echipei dr. Francis Phillips, instrumentul prin care se vor realiza drone care își vor schimba forma în timpul zborului va începe să fie utilizat pe parcursul anului viitor, iar un prototip de lucru va apare cam în trei ani, sau poate mai repede. Privind spre viitor, termenul pentru ca aceste drone „să ajungă în mâna soldaților este mult mai îndepărtat”, pentru că „trebuie ținut cont de ciclul de producție” și, nu în ultimul rând, de „angajarea unui partener din industrie pentru a le construi”.