Drone subacvatice sunt lansate de pe drone plutitoare

September 2016

Demonstrație de lansare și recuperare cu succes de AUV (UUV) cu ajutorul USV, în programul Espadon

Finalizarea cu succes a unei demonstrații din cadrul programului Espadon, pentru DGA (Direction Générale de l’Armement) din MD (Ministère de la Défense – Ministerul Apărării din Franța), a fost anunțată pe 9 septembrie de către ECA Group și cei doi parteneri, DCNS și Thales Group, cu toate că programul s-a încheiat în luna mai a.c. Programul Espadon (în traducere din franceză Pește Spadă) a fost o componentă importantă a SLAMF (Système de Lutte Anti-Mines Futur), un sistem de contracarare a minelor marine, sistem care să demonstreze că echipamentele robotizate se pot utiliza, în viitor, la operațiuni de luptă contra minelor subacvatice, în locul navelor-vânător convenționale. Scopul programului este evitarea expunerii echipajelor de pe aceste nave (folosite în prezent), la pericolele posibile, dar și considerabile, ce apar atunci când operează în zonele minate, chiar dacă aceste zone sunt cunoscute. Programul demonstrativ, un contract încheiat de DGA cu grupul DCNS, Thales și ECA în 2009, prevedea inițial o navă de suprafață, opțional cu echpaj uman, care să ducă un număr de AUV (sau UUV, Autonomous Underwater Vehicle sau Unmanned Underwater Vehicle). Nava-mamă, botezată Sterenn-Du, un cataraman de 25 de tone, carenă de 17 metri, a fost construită de Pech’Alu International, în zona industrială Forges (Inzinzac-Lochrist, departamentul Morbihan, Bretania), pe baza unui contract cu grupul indusrial DCNS-Paris. Este destinată misiunilor de vânătoare de mine în mod autonom. Pentru prima oară a fost lansată la apă în 2010 și transportă un sonar (Sound Navigation and Ranging) sau hidrolocator, pentru detectare, și AUV pentru neutralizarea minelor explozive, pe care le eliberează dintr-un dispozitiv special de susținere.

AUV poate fi, de exemplu, Alister 27, o platformă creată de ECA Robotics, multifuncțională, de mare anduranță, cu lungime de 5 m, greutate (în aer) 800-1.000 kg, care poate coborî la o adâncime aproximativă de 300 m, are o viteză de 3 noduri (5,55 km/h) și o autonomie de 30 de ore la viteza nominală. Începând cu 2012, un studiu DGA, parte a programului francez Espadon, a analizat un proiect realizabil pe termen mai lung, „drone-carrying drones” (drone purtătoare de drone) și un sistem cu care să curețe apele de minele marine, să detecteze și să distrugă minele de contact în derivă, subacvatice sau plutitoare. Programul a permis grupului ECA, DCNS, Thales să proiecteze și să dezvolte lansarea și recuperarea vehiculelor subacvatice autonome (AUV) dintr-o navă de suprafață fără pilot (USV – Unmanned Surface Vehicle), adică de pe o dronă plutitoare. Sistemul, care urmează să fie evaluat, poate fi folosit atât în apele de coastă cât și în zone marine mai îndepărtate, pe suprafețe mai mari și cu ape adânci. DGA a afirmat că Franța intenționează să înlocuiască complet actualul echipament de deminare în jurul anului 2020. Primele experimente s-au efectuat în 2015 iar acum au fost programate teste cu al doilea prototip. Unele sisteme realizate de ECA și furnizate către diverși clienți au fost, deja, soluții modulare și personalizate de succes. Printre acestea pot fi enumerate USV Inspector MK2, AUV A9, A9-E, A18, A18-S, A18-T sau A27 (Alister 9, 9-E, 18, 18-S, 18-T, 27) și noul sistem subacvatic de neutralizare a tuturor tipurilor de mine K-STER. Având în vedere modularitatea, ECA Group le poate combina cu ușurință, în funcție de cerințe și pentru optimizarea costurilor. Pentru programul Espadon, ECA, responsabilă pentru toate componentele de robotică, și care a dezvoltat special AUV de mare anduranță A27 și AUV de inspecție A18-T, a realizat sistemul de control de la distanță, de lansare și recuperare a dronelor, Sterenn-Du. În timpul testelor s-a demonstrat că măsurile la scară mondială de curățare a apelor de mine marine se pot aplica prin utilizarea USV Sterenn-Du care lansează AUV A27 și A18-T. Unlele unități sau subunități de Marină au decis deja să le utilizeze.

Ca rezultat direct, AUV Alsiter 27 a fost selectat pentru programul anglo-francez MMCM (Maritime Mine Counter Measure) iar finalizarea cu succes a proiectului Espladon autorizează ECA să dezvolte o soluție cu utilizare de cuști (sau colivii) subacvatice și sisteme de andocare. Sunt prezentate în continuare câteva date despre istoricul și activitatea principalilor colaboratori și parteneri la proiect :

  • ECA, un grup francez creat în 1936, este specializat în proiectarea, fabricarea, comercializarea și întreținerea echipamentelor și sistemelor robotizate care operează în medii ostile. Are sediul central în orașul Toulon, în sudul Franței, capitala departamentului Var, regiunea Provence-Alpes-Côte-d’Azur, unde exisă un mare port militar și o bază navală importantă, la Mediterană. Filiale sunt în alte orașe ale Franței și în Italia, Statele Unite și Singapore. Are ca slogan „Sisteme inteligente de siguranță” și produce: roboți de detectare, identificare, intervenție și distrugere a minelor marine, drone de suprafață, simulatoare terestre, navale și aeriene, roboți tereștri, sisteme de control pentru nave, sisteme de inspecție și dezafectare pentru centrale nucleare etc. Filiala ECA Roboticcs din orășelul La Garde, lângă Toulon, este specializată în sisteme robotizate de inspecție în larg, pentru ape cu adâncime mică până la ape foarte adânci.

  • DCNS S.A. este un grup industrial francez specializat în apărare navală și energie, cu sediul în Paris. A fost înființat în 1631, adică în urmă cu 385 de ani. Acum are peste 13.000 de angajați în 10 țări (Brazilia, Canada, Australia, Arabia Saudită, Irlanda, India, Singapore etc.). La grupul DCNS statul francez deține o participație de 62%, compania Thales 35%, iar personalul 2% (informații în evoluție, deci aproximative). Este urmaș al DCAN (Direction des Constructions et Armes Navales), devenit DCN (Direction des Constructions Navales) în 1991 și DCNS din 2007. DCNS proiectează și produce submarine sau nave de suprafață și sisteme pentru șantiere navale din întreaga lume. Poate pune la dispoziție, în funcție de solicitări, nave maritime de patrulare, nave multi-misiune, drone de observare, sisteme de luptă, de supraveghere maritimă și sisteme de securitate, fregate multi-misiune și corvete. Se ocupă cu proiectarea de nave, dezafectarea de mine, integrarea navală a dronelor tactice, turbine eoliene plutitoare și multe altele.
  • Thales Group este specializat în electronică pentru industria aerospațială, de apărare, de securitate și de transport terestru. Grupul datează din 1998, când ramuri specializate pe activități militare, de la Alcatel, Dassault Électronique și Thomson CSF, s-au reunit pentru a forma o nouă societate, cu numele actual din anul 2000. Își are originea în companii de producere și transport al electricității sau telegrafie, de la începutul secolului trecut. Thales este organizată ca o matrice, pe zone geografice și sectoare de activitate, având capacitatea de a dezvolta sisteme (de avionică, de transport terestru, de comunicare securizată etc.) pe piața internațională. Este creatorul sistemelor Thales Underwater Systems, Sonar Systems (CAPTAS, S-CUBE și T-SAS).

Tags