Compania elevțiană Dufour Aerospace a finalizat „prima campanie de teste de zbor cu noul sistem hibrid-electric proiectat pentru drona Aero2”
Compania elvețiană Dufour Aerospace a anunțat recent finalizarea primei campanii de teste de zbor cu drona sa Aero2 echipată cu un motor hibrid-electric proiectat intern. Aero2 a executat la Zürich mai multe zboruri complete, adică a decolat vertical, a zburat înainte și înapoi pe orizontală, după care a aterizat sigur tot pe verticală. Acest prim zbor al modelului e-VTOL (electric Vertical Take-Off and Landing) Aero2, dotat cu un sistem hibrid care își încarcă bateriile în zvor și include o tranziție completă, arată că producătorul elvețian de drone, compania Dufour Aerospace, a atins un reper important al dronelor aeriene (UAV, Unmanned Aerial Vehicle). Orașul Zürich, „cel mai mare oraș și inima comercială a Elveției”, a fost locația unde „pionierul elvețian din domeniul dronelor” a demonstrat „funcționalitatea platformei sale inovatoare”. Orașul Zürich este capitala cantonului cu același nume și se află la capătul de nord al lacului Zürich din nordul Elveției. Este, de asemenea, și „un centru global pentru sectorul bancar și financiar”. Compania Dufour Aerospace (în continuare Dufour) „dezvoltă și produce aeronave eficiente și durabile pentru transportul de mărfuri, logistică și siguranță publică” (suasnews.com).
Dufur, „un pionier al dronelor pentru misiuni critice”, are un sediu numit Zürich office la Dübendorf, o suburbie a orașului Zürich, și altul (Visp office) la Visp (în franceză Viège), capitala districtului Visp din cantonul elvețian Valais. „Drona Aero2 dispune de propulsie electrică distribuită și un modul hibrid pentru satisfacerea cerințelor actuale privind mobilitatea aeriană avansată (AAM, Advanced Air Mobility) și cele ale pieței dronelor de dimensiuni medii” (dufour.aero). Articolul de pe site-ul suasnews.com consideră că anunțul finalizării etapei de testare are o semnificație aparte deoarece „completează viziunea Dufour despre un grup moto-propulsor hibrid-electric, design-ul inovator cu aripi înclinate și zborul autonom”. Se crede că este primul zbor de succes al unei aeronave hibrid-electrice în serie, UAV care trece de la decolare verticală la zbor înainte, conform aceluiași articol. Sascha Hardegger, CEO al Dufour Aerospace, a declarat, „Cu aceste zboruri, Dufour Aerospace a atins o piatră de hotar majoră”. Toate dezvoltările companiei, „sistemul de control al zborului și software-ul, sistemul de gestionare a puterii și cel de propulsie integrat, trebuie să lucreze împreună perfect pentru a realiza acest lucru”.
Drona Aero2 se remarcă printr-o eficiență maximă a misiunilor și prin sistemul mai simplu de încărcare. „Clienții nu trebuie să aștepte ore întregi pentru ca Aero2 să îndeplinească următoarea misiune. Reîncărcarea bateriei se realizează în aer, nu la sol, permițând misiuni consecutive. Poate ateriza, poate schimba sarcina utilă (payload) și poate reporni imediat în misiunea următoare”. Sascha Hardegger a adăugat, „Inițial, ne concentrăm pe livrarea mărfurilor critice, cum ar fi bunuri medicale sau piese de schimb necesare urgent, unde sunt o mulțime de operatori și utilizatori finali care așteaptă soluțiile eficiente de transport”. În descrierea de pe site-ul companiei (dufour.aero) scrie, „Aero2 poate decola și ateriza pe verticală ca un elicopter, dar zboară la fel de rapid și eficient din punct de vedere energetic ca un avion, în virtutea designului său unic cu aripi înclinate. Platforma este concepută pentru numeroase aplicații, oferind un maxim de flexibilitate și cele mai înalte standarde de siguranță la costuri de operare reduse”. În configurație standard, drona poate transporta până la 40 kg (88 lbs) de sarcină utilă pe o distanță de 400 km, sau 216 nm (nautical miles), fiind astfel „un instrument perfect pentru orice misiune”.
Dintre specificațiile publicate pe site mai sunt de notat :
- anvergura aripilor = 6,1 m (20 ft),
- lungime = 4,1 m (13,4 ft),
- sarcina utilă (fără combustibil) = 40 kg (88 lbs),
- masa maximă la decolare (MTOM) = 208 kg (459 lbs),
- timp maxim de zbor = 3 ore cu modul hibrid,
- autonomie = ~ 400 km (216 nm),
- viteza eficientă de croazieră = 150 km/h (81 kts),
- diametrul elicelor principale = 1,2 m (47,2 inch),
- diametrul elicei din coadă – 0,6 m (23,6 inch).
În cazul defecțiunii unui motor este posibilă aterizarea controlată, iar designul permite continuarea zborului. Modelul Aero2 X2.2 realizează o tranziție completă și sigură de la decolarea verticală la croaziera orizontală (înainte) și deține capabilitati remarcabile pentru transportul de bunuri critice și pentru teledetecție. Prima aeronavă produsă în serie va fi livrată în 2025 (dufur.aero). Va urma.