Drona VTOL Jackal „a fost concepută pentru a umple golul descoperit recent în operațiunile moderne de luptă”. Jackal UAV este acum Jackal UCAV.
Drona numită Jackal (Șacalul), un model de UAV (Unmanned Aerial Vehicle) cu decolare și aterizare pe verticală (VTOL, verical take-off and landing), a fost modificată recent pentru a fi folosită ca să poată lansa diverse tipuri de muniție, devenind astfel o dronă de atac, sau UCAV (Unmanned Combat Aerial Vehicle). Jackal UAV a devenit Jackal UCAV ca urmare a solicitării Ministerului Apărării din Regatul Unit (UK Ministry of Defense, abreviat UK MoD), care a cerut sprijin companiei Fly BVLOS Technology din Turcia pentru transformarea menționată printr-o scrisoare oficială. În urmă cu un an, pe 20 aprilie 2022, drona Jackal efectuase cu succes la Ankara primul său zbor demonstrativ pentru forțele armate ale Turciei. La demonstrația din DronePark, campusul companiei Fly BVLOS Technology situat în Technopark Gebze Technical University (pe scurt GTU Technopark), au participat și oficiali guvernamentali. De remarcat este că toate etapele de cercetare, proiectare și dezvoltare ale acestui nou model VTOL UAV „au ocupat nu mai mult de patru luni”. Întregul proces, început în luna ianuarie a aceluiași an, s-a desfășurat la centrul Dronepark. „Jackal UAV a reușit să impresioneze publicul rămânând în aer aproximativ 40 de minute” (defensehere.com) și, pentru că „în scurt timp a atras atenția reprezentanților mai multor țări”, a fost semnat un contract de vânzare pentru exportul primelor cinci aeronave fără pilot Jackal în Marea Britanie. Jackal are opt motoare, poate atinge viteze mari, poate transporta o încărcătură de 15 kg și poate atinge o autonomie de 100 km. De la început, au fost planificate versiuni noi, bineînțeles cu anumite îmbunătățiri, printre care creșterea sarcinii utile și a anduranței. „Jackal poate fi folosit în serviciile de transport marfă și de logistică din industria aviației și poate zbura deasupra mării în condiții meteorologice nefavorabile”. Poate ateriza și decola în orice zonă de aterizare fără a fi nevoie de o pistă amenajată. În domeniul civil, Jackal poate fi utilizat în domenii precum manipularea mărfurilor, ajutorul umanitar, dezastrele naturale, monitorizare și observare, culegerea de date în condiții meteorologice dure. Noua versiune Jackal UCAV s-a născut din parteneriatul companiei Flyby Technology, cu sediul în Marea Britanie, cu Fly BVLOS Technology și Maxwell Innovations, ambele din Turcia. Jackal UCAV va fi folosită pentru sprijin aerian apropiat, misiuni de interdicție aeriană pe câmpul de luptă (BAI, Battlefield Air Interdiction), pentru apărarea instalațiilor militare, a instituțiilor guvernamentale, a podurilor și aeroporturilor, la atacul asupra elicopterelor și blindateror inamice etc. „Va putea oferi suport aerian rapid unităților de pe câmpul de luptă și va prelua sarcina de apărare aeriană punctuală și de sprijin aerian în zonele periculoase” (defensehere.com). Fiind o dronă VTOL, Jackal poate acționa din locații ascunse, cum ar fi pădurile sau zonele urbane cu clădiri. „Jackal UCAV se adresează mai ales țărilor care nu își permit să se doteze cu elicoptere de atac sau cu avioane ușoare de luptă” (newatlas.com și thalesgroup.com). Un articol din 19 aprilie a.c. de pe site-ul publicației britanice The Sun (thesun.co.uk) scrie că, „noua drona mortală Jackal ar trebui să poată îndrepta rachete ghidate prin laser către ținte aflate la patru mile distanță”. Pentru testul demonstrativ recent, drona de atac Jackal a fost „înarmată”, la cererea Royal Navy (Marina Regală a Regatului Unit), cu racheta Thales LMM (inițiale de la Lightweight Multirole Missle). Cunoscută sub numele de Martlet, racheta LMM fabricată de Thales Air Defense Limited (fosta Shorts Missile Systems) din Belfast, Irlanda de Nord, este o rachetă ușoară aer-sol, sol-sol și sol-aer cu o greutate de 13 kg, o lungime de 1,3 m și o rază de acțiune de 6 km. Testul pentru primul foc de probă cu racheta LMM nu a implicat doar tragerea a două rachete LMM, ci și modificări la două drone Jackal într-un timp foarte scurt, mai exact în șase săptămâni. „Având în vedere intervalul de timp impresionant de scurt necesar echipei pentru a pregăti testarea inițială, este limpede că Flyby ar putea avea un viitor interesant în acest sector, iar parteneriatul și sprijinul Thales au fost remarcabile în reducerea barierelor pentru start-up-uri”, a spus Jez Holmes, șeful RCO (Rapid Capabilities Office), departamentul din cadrul RAF (Royal Air Force) care a sponsorizat testul. Software-ul pentru Jackal și hardware-ul pot fi adaptate la diferite rachete într-un timp scurt. Jez Holmes a dăugat, „Aștept cu nerăbdare să văd cursul evoluțiilor din acest domeniu”. Pe site-ul defensehere.com se mai precizează că, „În timp ce procedurile de test ale UCAV sunt în desfășurare, procesul de dezvoltare a aeronavei continuă”.