DARPA confirmă succesul testelor pentru programul FLA

March 2016

Programul pentru colectare de date FLA (Fast Lightweight Autonomy), al agenției DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency), are ca scop principal dezvoltarea și testarea de algoritmi prin care să se diminueze volumul de procesare și de comunicații. DARPA este agenția Departamentului de Apărare al SUA responsabilă pentru promovarea de tehnologii noi, cu utilizare în securitatea națională.

În februarie 1958, într-unul dintre cele mai dramatice momente ale războiului rece, președintele Dwight D. Eisenhower a creat ARPA, redenumită DARPA, în 1972. În proiectele finanțate, de-a lungul a peste 50 de ani, s-au realizat tehnologii care au influențat și multe domenii non-militare, cum ar fi rețelele de calculatoare sau interfețele grafice din tehnologia informației.

Prima fază, cea de colectare a datelor, pentru programul FLA, a fost terminată cu succes. Alt scop al programului este construirea de UAV-uri care să nu aibă nevoie de pilot uman sau de GPS, pentru a călători prin clădiri și în zone periculoase. Dacă va avea succes, proiectul FLA va reduce volumul de muncă al operatorului și va permite concentrarea pe observarea mai atentă a altor componente ale unei platforme, cu sau fără pilot, ca părți ale aceluiași sistem.

În timpul zborurilor de încercare, un UAV quadcopter a zburat în jurul unor obstacole atingând viteza propusă, de 20 m/s. Tehnologiile FLA ar putea fi utile, în special, acolo unde este nevoie de o completare în acțiunile de supraveghere. De exemplu, pot ajuta echipele militare de patrulare în zone periculoase sau într-un mediu urban defavorabil, echipele de salvare care intervin după dezastre naturale, cum ar fi la cutremure sau inundații. În prezent se pot utiliza UAV-uri pilotate de la distanță, pentru a oferi o vedere panoramică a situației, nu și pentru a observa ce se întâmplă în interiorul unei clădiri instabile sau într-un spațiu închis, unde este pericol de agresiune sau de atac al unor forțe ostile, ceea ce poate pune echipele de intervenție civilă sau trupele în pericol. Prin programul FLA se încearcă dezvoltarea unei noi clase de algoritmi care să asigure navigarea rapidă, fără pilotare de la distanță, a dronelor mici, printr-un labirint de camere, scări și coridoare sau alte locații înțesate de obstacole. „Programul urmărește să realizeze UAV autonome, de dimensiuni atât de mici încât să pătrundă printr-o fereastră deschisă, să fie capabile să zboare cu viteze de până la 20 de m/s dar și să evite obiectele din spații interioare complexe, independent de comunicarea cu operatorii externi și fără să se bazeze pe GPS”. La primul test s-a folosit o dronă comercială având cadrul DJI Flamewheel F450, sistem de propulsie DJI E600 cu elice de 12″ și sistemul autopilot 3DR Pixhawk, produs de 3D Robotics. Această platformă a atins viteza propusă transportând o cameră HD și senzori, cum ar fi Lidar (LIght Detection And Ranging) și Sonar (SOund Navigation And Ranging). În timpul testării s-au demonstrat capabilitățile de autonomie, observarea obstacolelor și zborul în jurul lor fără ajutorul unui control uman. Dr. Mark Micire, director al programului, spune că „ceea ce face ca FLA să fie unic este faptul că găsește un echilibru între dimensiune, viteză și capabilități. Această calitate nu se regăsește la alte UAV. Următorul pas al programului, o provocare pentru echipa de cercetători, este de a dezvolta algoritmi care să extindă gama de percepție și să permită dronei să facă întoarceri extrem de strânse și manevre bruște la viteze mari”.

Testul de zbor și de colectare a datelor a avut loc la Otis Air Base National Guard, Cape Cod, Massachusetts, într-un fost hangar al aviației, transformat în depozit, cu pereți improvizați, cutii de carton și alte obstacole, pentru a testa agilitatea de zbor și viteza. Desigur, în timpul efectuării testului, s-au produs mai multe accidente. „Dar singura modalitate de a atinge obiective grele este de a împinge sistemele fizice și software-ul la situații limită. Mă aștept că vor exista mai multe eșecuri de zbor și multe quadcoptere distruse de-a lungul drumului”, a mai spus dr. Micire. Cu fiecare nouă încercare, locul de desfășurare din depozit va fi mai complicat, prin adăugarea de obstacole și prin dezordine, pentru a crea un mediu mai provocator și mai realist, în care UAV-ul să navigheze în mod autonom. Ținta inițială a programului FLA este destinată dronelor, dar progresele realizate prin intermediul programului ar putea fi aplicate la sisteme de la sol, marine și submarine, și deosebit de utile în medii unde sistemul GPS este dificil sau imposibil de utilizat.

Tags