Cum interpretăm termenii: VLOS, EVLOS, BVLOS, FPV?

March 2017

„Sigur vom asista la un boom corespunzător dacă, și atunci când, BVLOS vor fi permise pe o scară largă”

Atunci când se vorbește despre zborul dronelor (UAV – Unmanned Aerial Vehicle, UAS – Unmanned Aerial Systems, RPAS – Remotely Piloted Aircraft Systems) apare tema distanței dintre aeronavă și pilotul care o controlează. În general vorbind, marja de operare a zborului variază de la zeci de metri, la sute de metri, kilometri și până la sute de kilometri. Aici intervin termenii VLOS (Visual Line Of Sight), EVLOS (Extended …), BVLOS (Beyond …) și FPV (First Person View). Primul, VLOS, este interpretat ca Linia de Vizare (după definiția din DEX a cuvântului [a] vizá2 = a prinde în câmpul unui aparat optic un obiect sau un punct de pe un terrvare dar, cel mai comun, este Limita de Vedere. Spațiul vizibil apare ca o cupolă semisferică, privirea pilotului, sau a celui care supraveghează zborul, trecând de la planul orizontal până la o linie verticală. Explicarea acestor termeni se regăsește în mai multe site-uri și în regulamente privind utilizarea dronelor. Cel mai exact sunt descriși, probabil, pe www.acuo.org.au (ACUO – Australian Certified UAV Operators Inc.), unde se fac precizări ale legislației din Australia, pe www.easa.europa.eu, al agenției europene EASA (European Aviation Safety Agency), care are sarcini de reglementare și executive în domeniul siguranței aviației civile, și pe www.hobbypiloot.nl, un forum pentru amatori, din Olanda.

1. Prin VLOS sau operațiunile VLOS se înțelege că UAV este, în orice moment al zborului, în câmpul vizual al operatorului, ceea ce înseamnă că nu decolează dacă sunt nori, ceață sau dacă locul unde urmează să zboare este în apropierea unor copaci, clădiri sau alte obstacole, chiar trecătoare sau parțiale. VLOS se referă la vederea liberă, naturală, adică fără binoclu, telescoape sau lentile de zoom pentru a vedea mai bine drona în zbor. Excepție fac ochelarii de vedere sau cei de soare. Tipul de operațiune VLOS, în care pilotul păstrează contactul vizual permanent cu drona, permite monitorizarea traiectiriei de zbor în scopul asigurării siguranței. Prin observarea continuă se evită vreun contact cu alte aeronave, persoane sau obstacole și se previn coliziuni. În Europa, VLOS maxim este stabilit, în general, la nu mai mult de 400 ft AGL (Above Ground Level – de la nivelul solului în sus), adică pe verticală, și 500 metri pe orizontală. Pentru Statele Unite vezi articolul www.dronele.ro/altitudinea-de-zbor-in-spatiul-aerian-american-pentru-suas-creste-la-400-ft/. În Australia, CASA (Civil Aviation Safety Authority) nu a stabilit o limită. VLOS maxim variază în funcție de mărimea și de „vizibilitatea” aeronavei fără pilot la distanțe extreme. Gama VLOS poate varia de la aproximativ 200-300 m orizontal, pentru popularul sUAS quadcopter, și poate ajunge la 3-4 km în cazul în care drona este de mărime și culoare adecvate și este echipată cu iluminare de mare vizibilitate. Se poate afirma că, „În cazul în care se poate vedea la orice distanță, zborul se încadrează în VLOS” (scrie pe forum.dji.com).

2. Operațiunile EVLOS se referă la metoda de exploatare prin care pilotul (Pilot in Command – PIC) se bazează pe unul sau mai mulți observatori de la distanță, pentru a se menține UAV în câmp vizual, în orice moment. Dacă apar, informațiile critice din timpul zborului sunt transmise prin radio, de exemplu, și pilotul menține condițiile de siguranță pentru a ocoli „întâlniri” cu alte aeronave, cu sau fără echipaj uman. Teoretic, presupunând că „s-ar putea instala pe teren suficienți observatori la distanță, pe întregul continent” și aparatul să se vadă tot timpul, „Australia ar putea fi traversată cu o dronă în condiții EVLOS”. Aceste operațiuni necesită experiență de zbor cu echipaj, coordonare și o infrastructură de comunicații avansată. În Australia, EVLOS trebuie să aibă aprobare de la CASA.3. BVLOS sau BLOS înseamnă zborul unui UAV fără ca pilotul de la distanță să aibă permanent aparatul în raza vizuală, el trebuie să urmăreacă deplasarea aeronavei prin instrumentele unei stații RPS (Remote Pilot Station). Pentru operarea în condiții de siguranță este nevoie ca pilotul (operatorul) să aibă o pregătire și o calificare superioară. În Australia, astfel de operațiuni se fac numai cu aprobare CASA, în anumite circumstanțe. Trebuie asigurate standardele de siguranță. Pe site-ul uavcoach.com se apreciază că, „Zborurile BVLOS reprezintă o arie foarte mare de oportunități pentru industria dronelor. Ipotetic vorbind, sunt posibile operațiuni BVLOS cu tehnolgia disponibilă chiar acum dar, în cele mai multe țări, fie nu sunt permise deloc, fie sunt foarte restrânse”. La jumătatea lunii februarie 2017 a fost anunțată prima licență pentru zbor BVLOS în Elveția. „Compania senseFly a făcut progrese în această privință” și a reușit. Primind licență din partea FOCA (Federal Office of Civil Aviation), senseFly a devenit primul operator de drone BVLOS din Elveția. Pe 24 februarie 2017 s-a efectuat primul zbor al unui sUAV în Canada, la Foremost UAS Range, din provincia Alberta. Pentru acest zbor de referință, Ventus Geospatial Inc., apreciat ca fiind prima companie care îndeplinește cerințele necesare pentru a efectua un zbor BVLOS, a lucrat cu „școala” de formare profesională pentru UAS, recunoscută la nivel național, Canadian Unmanned Inc. S-a folosit un multi-rotor VTOL (Vertical Takeoff and Landing) SkyRanger™, produs al companiei Aeryon Labs Inc. din Waterloo, Ontario, care a mai fost utilizat în sectorul comercial, militar sau de siguranță publică. „Zborul a fost punctul culminant al mai mult de opt ani de planificare și coordonare între cei de la Foremost cu Transport Canada și NAV Canada, pentru care operațiunile BVLOS vor fi de un real ajutor”, se arată pe site-ul www.auvsi.org. Un alt exemplu este cel anunțat la începutul lunii martie 2017, când, în Statele Unite, Harris Corporation, companie care acordă sprijin unor guverne sau clienți comerciali din peste 100 de state ale lumii, a demarat, împreună cu instituții din Dakota de Nord, dezvoltarea primei rețele BVLOS pentru UAV din țară. „Când a lansat cele mai noi reglementări pentru operatorii comerciali cu drone, în august 2016, FAA (Federal Aviation Administration) a vrut să fie precaută”. Informații despre teste și aprobări ale acestui sistem de zbor al UAS, vor fi tot mai des prezentate, într-un viitor foarte apropiat. BVLOS se va utiliza și își va demonstra eficiența în multe domenii, de exemplu,

Aplicații comerciale :

  • livrare de colete,
  • inspecții la calea ferată,
  • inspecții la conducte (petrol, gaze naturale și alte tipuri de conducte lungi, care se întind pe distanțe mari),
  • inspecții la liniile de înaltă tensiune,
  • inspecții la centrale eoline,
  • în agricultură (la inspecția culturilor sau a solului, pe suprafețe întinse),
  • pentru cartografiere etc.

Aplicații publice (ale instituțiilor de stat sau guvernamentale) :

  • căutare și salvare,
  • stingerea incendiilor,
  • acțiuni ale poliției,
  • supravegherea faunei sălbatice,
  • patrula de graniță etc.

Pentru operarea BVLOS se apelează la diverse alte sisteme, inclusiv la FPV. În articolul despre acest nou model de zbor de pe site-ul uavcoach.com se menționează, „Dacă, și atunci când, BVLOS vor fi permise pe o scară largă, putem anticipa un boom corespunzător, în plus față de explozia actuală a aplicațiilor și a creșterii din industria de drone”.

4. FPV se referă la un pilot de la distanță care operează prin intermediul unei camere video de la bordul dronei, care oferă imagini în direct. Pilot are senzația că se află într-un „cockpit-view” al aeronavei. FPV este foarte „popular” la dronele de agrement sau hobby. În general, nu este utilizat în operațiunile UAV comerciale. Echipamentul de tip FPV este utilizat în operațiuni comerciale, dar nu este un lucru uzual, doar pentru a monitoriza senzorii de la bordul UAV sau sistemul de preluare a datelor și imaginilor aeriene. În Australia, în sistem FPV se zboară numai cu aprobare specială MAAA (Model Aeronautical Association of Australia) – policy no. MOP066 (FPV Flying) sau cu aprobare de la autoritarea CASA.Despre acești termeni (VLOS, EVLOS, BVLOS, FPV), cu ajutorul cărora sunt caracterizate, printre altele, unele modele de zbor ale dronelor, pot fi găsite o mulțime de informații. Aici, s-a dorit o prezentare, arătând și specificul din anumite țări, care să ofere o orientare sau, de ce nu, să fie concludente pentru informarea amatorilor pasionați de drone.

Tags