Controlul și monitorizarea aeronavelor în zbor simultan

December 2023

 

Compania UAV Navigation-Grupo Oesía a adaptat sistemul de control al zborului pentru a permite operarea mai multor aeronave care lucrează simultan în mod coordonat

Importanța în aplicații diferite a operațiunilor cu Multi-UAV, nume sub care sunt cunoscute misiunile aeriene care permit operarea mai multor drone (UAV, Unmanned Aerial Vehicle) în zbor simultan și coordonat, nu mai este un secret pentru UAV Navigation-Grupo Oesía. Compania spaniolă, cu sediul central în capitala Madrid, face parte, după cum arată și asocierea din numele oficial consacrat, din Grupo Oesía, un grup de companii private și independente în totalitate spaniole „dedicat ingineriei tehnologice și digitale”. Firmele din grup dezvoltă și implementează proiecte în 40 de țări și are aproximativ 3.400 de profesioniști în 19 birouri răspândite în Europa, America Latină și Asia. Pe site-ul companiei (uavnavigation.com) se mai arată că, „în cei 46 de ani de la înființare, Grupo Oesía a adus inovații în produse și servicii de care beneficiază peste 2 miliarde de oameni din întreaga lume, scopul fiind acela de a contribui la crearea unei lumi mai sigure, mai eficiente și mai durabile”. Companiile grupului sunt angajate în proiectarea, dezvoltarea și promovarea tehnologiei de ultimă generație în sectoare din securitate și din apărare. Cu o lungă experiență în avionică, grupul este implicat în prezent în mai multe proiecte importante cu UAV, cunoscute și ca sisteme de aeronave pilotate de la distanță (RPAS, Remotely Piloted Aircraft Systems). UAV Navigation-Grupo Oesía este specializată în proiectarea sistemelor de ghidare, navigare și control (GNC, guidance, navigation and control) din anul 2004. Soluțiile sale sunt utilizate de o gamă largă de producători de top din domeniul aerospațial. În anunțul publicat la sfârșitul lunii noiembrie a.c. pe site-ul companiei, reluat de uasvision.com și altele, UAV Navigation-Grupo Oesía a investit în îmbunătățirea „caracteristicilor avansate de zbor Swarm și MUM-T”, mai explicit în modul de deplasare al UAV în formație de roi și în sistemul care permite asocierea pe timpul acțiunilor „în echipă” a aeronavelor cu pilot și fără. Mai cuprinzătoare este definiția dată de USAACE (U.S. Army Aviation Center of Excellence, Centrul de Excelență al Aviației Armatei Americane situat la Fort Novosel, Alabama, fostul Fort Rucker din comitatul Dale, același stat) conform căreia „prin MUM-T (Manned-Unmanned Teaming) se înțelege angajarea sincronizată a soldaților și a vehiculelor aeriene și terestre cu și fără pilot”. MUM-T revoluționează autonomia misiunilor (baesystems.com), iar noile realizări ale UAV Navigation-Grupo Oesía va duce la un alt nivel posibilitățile avansate ale unui grup de aeronave în acțiune printr-o mai bună cunoaștere a situației și capabilităților de luare a deciziilor. Zborul unui UAS  (Unmanned Aircraft System) necesită mai multe responsabilități privind navigația, ghidarea și controlul și utilizarea lor corectă. Implică, în plus, prevenirea trecerii prin spațiul aerian rezervat misiunilor militare, protecția personalului și asigurarea siguranței instalațiilor, bunurilor etc. „Protejarea acestora în aer și pe sol este foarte importantă” (uavnavigation.com). În timpul planificării zborului înaintea fiecărei misiuni, „operatorii trebuie să analizeze zonele adiacente spațiului în care va zbura UAS și să identifice punctele fierbinți pe care platforma va trebui să le evite”. În domeniul aviației se numesc zone de zbor neautorizate sau zone interzise zborului, după cum precizează articolul de pe site-ul amintit. Zonele de excludere, denumite „no-fly zones”, sunt clasificate pe două niveluri, restricționate și excluse. Primele sunt limitate la autorizarea din partea agenției competente pentru spațiul unde este efectuată operațiunea și se supun condițiilor impuse în aceste zone (aeroporturi, heliporturi, parcuri naționale, instalații militare, spitale, centrale nucleare etc.). Zonele excluse sunt cele în care zborul este interzis și sunt asociate, în mod normal, cu instalațiile militare, zonele de război etc. Operațiunea Multi-UAV este cea în care mai multe drone zboară în același spațiu aerian, „pilotate” de un singur operator sau de mai mulți care comandă și monitorizează zborul de la o stație de control de la sol (GCS, ground control station). Exact acest lucru îl realizează sistemul conceput de compania UAV Navigation-Grupo Oesía, adică este capabil să controleze în siguranță mai mult de o aeronavă de la o singură stație GCS, devenind „un instrument excelent pentru dezvoltarea aviației fără pilot” (uasvision.com). Pentru a crește siguranța zborului și conștientizarea situației sistemul, numit UAV Navigation-Grupo Oesía Flight Control System, permite comunicarea între drone. Cu modificările aduse sistemului de control al zborului (Flight Control System), dronele cooperează prin transmiterea în timp real a informațiilor despre starea lor între ele și către stația de control de la sol, făcând astfel posibilă observarea de operator a aeronavei din apropiere. Noile adaptări permit clienților companiei să execute în siguranță totală și eficient operațiunile cu drone în roi (swarm operations), zborurile coordonate (coordinated flights) și deplasările în formație deschisă (open formation flights). Vizualizarea stării fiecărei aeronave, sistemul de afișare a traficului din jur și algoritmii de evitare a coliziunilor în timpul operațiunii de roire, măresc performanța misiunilor UAV autonome și integrarea lor în spațiul aerian cu pilot. Tehnologia inovatoare a companiei face posibilă utilizarea pe scară largă a aeronavelor fără pilot alături de aviația cu echipaj.

Tags