Condițiile meteo de la joasă altitudine și zborul dronelor

April 2022

 

Rezultatul colaborării dintre TruWeather Solutions și Iris Automation va oferi operatorilor de drone date micro-meteorologice, informații pentru evitarea coliziunilor etc.

În „inventarul” problemelor care pot influența negativ deplasarea dronelor aeriene (UAV, Unmanned Aerial Vehicle) o poziție specială este ocupată de condițiile meteorologice. De multe ori, vremea rea (de exemplu vântul puternic, umiditatea excesivă, ploaia în rafale) este cu totul neprielnică unui zbor în deplină siguranță. Se recomandă amânarea, sau chiar anularea, operațiunilor aeriene dacă pentru intervalul de timp planificat există semnale de vreme nefavorabilă. Condițiile atmosferice locale de la altitudine joasă, definite prin termenul microclimă (sau microclimat), pot diferi substanțial de cele de la altitudini mai mari. Dacă dinamica tuturor fenomenelor meteorologice din atmosferă pentru un interval de timp îndelungat dintr-o regiune sau o suprafață întinsă de pe glob este definiția climei (și de aceea există climă ecuatorială, tropicală, polară, temperată etc.), microclima se referă la un teritoriu puțin întins și la straturile inferioare ale atmosferei, din apropierea solului. Diferențele din microclimă depind în primul rând de suprafața neomogenă a terenului și, de aceea, apar și se percep mai ales în straturile inferioare ale aerului. Anumite fenomene meteo și parametrii fizici ai aerului de la mică înălțime (temperatură, umiditate, viteză, direcție) „pot crea serioase incertitudini privind siguranța zborului dronelor”, în special al celor de dimensiuni mai mici. Astfel, se produce un impact semnificativ asupra operațiunilor sistemelor de aeronave fără echipaj (UAS, Unmanned Aircraft Systems), în mobilitatea aeriană (AAM, Advanced Air Mobility) și implicit asupra veniturilor din activitățile cu UAV. Renunțarea la zbor datorată condițiilor meteo proaste (a vântului, a ploilor) și lipsa de siguranță la joasă altitudine „au ca rezultat mai puține zboruri, clienți nemulțumiți și alte pierderi semnificative” (uasvision.com). În articolul publicat pe acest site scrie că în Statele Unite măsurătorile cu acuratețe privind vremea la suprafață și sub plafonul norilor sunt în prezent de doar 3 procente. Informația a fost preluată dintr-un studiu MIT Lincoln Lab* finanțat de FAA (Federal Aviation Administration), agenția guvernului federal care „reglementează toate aspectele aviației civile din țară și din apele internaționale din jur”. Potrivit lui Don Berchoff, colonel în retragere al Forțelor Aeriene ale Statelor Unite (USAF, United States Air Force) și fost director executiv în Serviciul Național de Meteorologie (NWS, National Weather Service), până la 40% dintre zborurile aviației cu echipaj care sunt fie anulate, fie întârziate din cauza vremii, ar fi putut fi efectuate. De aici rezultă importanța datelor despre vreme, a vitezei și preciziei cu care sunt obținute și anunțate. Don Berchoff a oferit timp de 24 de ani operatorilor militari, inclusiv celor din aviație, consiliere despre riscurile meteorologice. În prezent, domnia sa este CEO al companiei TruWeather Solutions, care, conform anunțului comun publicat recent, pe 13 aprilie, va colabora cu Iris Automation pentru a oferi operatorilor de UAV date complete despre microclimat. Cu sediul în orașul Reston, comitatul Faifax din nordul statului american Virginia, TruWeather Solutions este o companie de culegere și analiză a datelor micro-meteorologice și, după cum spune numele, echipa TruWeather oferă soluții „de gestionare a riscurilor meteorologice pentru operațiunile Forțelor Aeriene, care au integrat date despre vreme în planificarea și asistența zilnică a misiunilor” (truweathersolutions.com). Pe site-ul companiei scrie că, „în doar un an, echipa a reușit să reducă impactul vremii cu aproximativ 40 la sută”. S-au realizat astfel economii de peste 200 de milioane de USD. TruWeather Solutions deservește și companii private „din industrii sensibile la vreme, pentru a crește siguranța și productivitatea atunci când vremea este o potențială amenințare pentru operațiuni”. Elementele meteorologice monitorizate cu ajutorul senzorilor includ, în principal, următorii indicatori (sau parametri) : temperatura și presiunea aerului, umiditatea, viteza și direcția vântului, volumul precipitațiilor și intensitatea luminii. După cum o prezintă site-ul uasvision.com, Iris Automation este o companie de tehnologie de siguranță avionică, pionier în sisteme de percepție la bord și în afara bordului, care „transmit” siguranță operațiunilor cu aeronave, cu sau fără echipaj. În cadrul alianței anunțate, Iris Automation va integra senzorii meteorologici performanți TruWeather în sistemul său de supraveghere de la sol Casia® G (GBSS, ground based surveillance systems). În cazul dronelor aeriene, operatorii vor dispune de comunicații integrate și de informații micro-meteorologice în timp real și de datele necesare evitării coliziunilor. Casia® G a fost lansat de Iris Automation în acest an, 2022, pentru „a permite operatorilor să detecteze mai bine aeronavele care se apropie”. Lori DeMatteis, care ocupă o funcție importantă în compania Iris Automation, a declarat, „Integrată cu sistemul nostru de detectare și de evitare la sol Casia® G, soluția TruWeather oferă informații climatice de până la un minut, perfect localizate, pentru a asigura dronei operațiuni sigure printr-o singură și ușoară configurare”. Siguranța misiunii este mult crescută, iar expunerea la riscuri redusă. Cu dispozitivele Casia® G sunt detectate aeronavele intruse pentru că :

  • deține un sistem optic complet,
  • are câmp vizual de detectare de 360°,
  • posibilitatea clasificării aeronavelor (avion mic, elicopter, dronă etc.),
  • și un sistem integrat de alertă.

Practic, rețeaua poate fi nelimitată. Utilizând mai multe noduri Casi®a G și formând o „rețea mesh” sunt acoperite suprafețe mari și se câștigă timp suplimentar pentru a muta UAS în zone sigure. D-na Lori DeMatteis a mai spus, „se respectă cerințele stricte ale FAA și se adună toate datele necesare într-un singur tablou de bord” și că „parteneriatul va conduce la extinderea celor mai bune practici de siguranță zborurilor BVLOS**”, a operațiunilor pe distanțe lungi și cu timp mare de zbor. Prin rezultatul colaborării dintre TruWeather și Iris Automation se elimină unele deficiențe, se acoperă „golul existent” și „se face față provocărilor neprevăzute ale navigației în spațiul aerian aglomerat”.


* MIT Lincoln Lab este centrul de cercetare și dezvoltare (R&D, Research and Development) din cadrul MIT (Massachusetts Institute of Technology) înființat pentru a studia tehnologia la cel mai înalt nivel și pentru aplicarea acesteia în sistemele de securitate națională. Laboratorul MIT Lincoln este situat în orașul Lexington, statul Massachusetts, și are multe alte locații în zone din întreaga lume. Finanțarea MIT Lincoln Lab este asigurată de Departamentul Apărării al Statelor Unite (prescurtat USDOD sau DoD) încă din anul înființării, 1951 (ll.mit.edu).

** BVLOS și regulamente. Autoritățile de aviație civilă din întreaga lume cer ca dronele să zboare întotdeauna în raza vizuală a pilotului. Operațiunile de zbor BVLOS (Beyond Visual Line of Sight), în care dronele zboară pe distanțe lungi, pot fi realizate numai cu aprobări speciale, cum ar fi derogări de la Partea 107 emise de Administrația Federală a Aviației (FAA).

Tags