Colaborare Uber – Hyundai (autovehicule autonome)

June 2016

După transformările fundamentale din transportul urban și în special din industria de taxi, Uber caută să își modernizeze serviciile cu flote de autovehicule autonome, fără șofer. Compania Uber caută să elimine comisioanele plătite partenerilor sau salariile plătite șoferilor și să reducă, astfel, pierderile din profit, lansând cel mai bine evaluat start-up din Silicon Valley. Cu sediul central în San Francisco, dar deservind clienți de pe toate continentele, Uber a dezvoltat o aplicație pentu tablete și smartphone, încă din 2010, la un an de la înființare, prin care se comandă sau se închiriază rapid limuzine sau taxiuri, cu plata prin mai multe opțiuni on-line Uber (fără numerar la șofer). Din moment ce nu este constructor de automobile, „gigantul” Uber, Inc. trebuie să le achiziționeze de la marii producători, care, asemenea unor firme globale din domeniul IT sau AI (cum ar fi Google, Aple sau Facebook), sunt preocupați de dezvoltarea de tehnologie pentru automobile fără șofer (self-driving car). Convingerea este că numărul accidentelor se va reduce iar siguranța traficului pe șosele va evolua pozitiv. Cel mai mare producător de automobile din Coreea de Sud, Hyundai Motor Company, devine un potețial partener pentru Uber, după un seminar cu ușile închise și vizita cercetătorilor pentru  serviciul ride-sharing  (de partajare a deplasărilor), la centrul de cercetări și dezvoltare Namyang (Namyang R&D Center), din orașul Hwaseong (anterior numit Namyang), provincia Gyeonggi. Înaintea întâlnirilor, un purtător de cuvânt de la Hyundai Motor a declarat, „Seminarul va avea participanți din industria auto și IT și nu este în mod exclusiv pentru cercetătorii Uber”, dar compania americană a refuzat să comenteze. Conform publicației Maeil Business News Korea, „se va explora potențialul unei colaborări privind tehnologia pentru self-driving car, care ar aduce comenzi uriașe în viitor”, dacă Hyundai va fi aleasă. Căutarea de parteneri cu preocupări în acest domeniu este făcută pentru a se încadra în „termenul ambițios” pentru punerea în aplicare a unui astfel de serviciu de taxi, anul 2020. Informația despre colaborarea Uber Hyundai a apărut, pentru prima oară, în publicația on-line ReadWrite (RWW – ReadWriteWeb). Același site scrie că Uber are în plan să achiziționeze mii de mașini Mercedes-Benz cu autoconducere. Într-un raport recent se arată că a lansat o comandă de cel puțin 100.000 de S-Class Sedan (semi-autonome), cu suma totală de 12 miliarde de $, dar niciuna dintre companii nu a confirmat știrea. O informație anterioară spunea că Fiat a fost în discuții pentru o ofertă de mașini autonome, cu Uber și cu Amazon. Vizita la centrul Hyundai vine la mai puțin de o lună de la semnarea unui memorandum de înțelegere între Uber și Toyota „pentru colaborare și cercetări în domeniul ride-sharing, în țările unde se poate extinde” sau pentru „schimbul de cunoștințe și accelerarea cercetărilor”, acolo unde există potențial pentru tehnologia de conducere autonomă. Parteneriatul între Uber și Hyundai Motor Group a început în noiembrie 2015, când, împreună cu Kia Motors (compania soră), s-au înțeles pentru modelul sedan de mari dimensiuni Kia K9 (Kia K900, pentru SUA și Canada), pentru serviciile premium Uber Black (cel mai nou serviciu, venit după UberX, UberXL și UberSelect), care au demarat la începutul lui 2016. Serviciile obișnuite Uber nu au operat în Coreea de Sud din cauza unor „obstacole de reglementare”. Tatonările Uber vin în momentul când rivalii săi își unesc forțele cu producătorii auto, la nivel mondial, pentru self-driving car. Începând cu luna ianuarie 2016 firma Lyft primește peste 2 miliarde $ de la mari compani sau fonduri de investiții, cum ar fi, General Motors (GM – corporația multinațională cu sediul în Detroit, al doilea producător mondial de autovehiculede), Alibaba (cel mai mare site chinezesc de comerț electronic), Andreessen Horowitz (investitor activ în cercetări din tehnologie), Coatue Management (din New York, investitor pe piața publică sau privată din tehnologie, media și telecomunicații), Didi Chuxing (fosta Didi Kuaidi, formată prin unirea dintre Didi Dache cu rivalul Kuaidi Dache, din Beijing, concurent și rival puternic al Uber, pe piața din China), Foodgate (din Palo Alto, California, care își direcționează fondurile către industria tehnologică din Silicon Valley) și altele (Fontinalis Group, Fortress, Founders Fund, Mayfield Fund, Rakuten, Tencent, Third Point Ventures etc.). GM a anunțat că va investi 500 de milioane $ în crearea unui parteneriat cu firma Lyft, pentru utilizarea de către aceasta a mașinilor autonome General Motors. Asemenea Uber, compania Lyft, cu sediul în San Francisco, oferă facilități de ride-sharing prin utilizarea unei aplicații pe mobil și se bazează pe principiul P2P (peer-to-peer) prin care pasagerii contactează șoferii care posedă o mașină, pentru deplasări în comun. Luna trecută, Volkswagen a anunțat că va investi 300 milioane $ în firma Gett, mai cunoscută după numele anterior, GetTaxi. Gett este un start-up din Israel care conectează clienții cu șoferii de taxi prin aplicații pe smartphone.

Primul autovehicul cu autoconducere (un Ford modificat) a fost testat pentru prima oară, de compania Uber, în luna mai 2015. Peste un an, pe străzile orașului Pittsburgh, s-au făcut teste cu un hibrid Ford Fusions, echipat cu senzori, radare și camere video. Pentru a monitoriza performanțele, un șofer a urmărit parcursul din scaunul din față. Mașina, un vehicul de test, a fost dezvoltată de Uber Advanced Technologies Center, din Pittsburgh, Pennsylvania. Dacă mașinile autonome Google vor ocupa străzile de pe coasta de vest iar cele Uber coasta de est, „Înseamnă că peste o jumătate de milion de șoferi vor căuta altceva de lucru”, scria dailymail.co.uk, la sfârșitul lunii mai 2016. Uber, pionierul sistemului ride-sharing a anunțat că testele cu vehicule autonome vor continua în jurul orașului, în săptămânile următoare. Când vine vorba de această tehnologie, „Hyundai nu a dormit la volan”. Eforturile în dezvoltarea tehnologiei de conducere automată au ca scop intrarea pe piață în următorii patru ani. Sedanul premium Genesis (redenumit G80) este considerat cel mai potrivit model pentru această tehnologie. Conform comentatorilor pentru industria auto, Hyundai a încorporat deja inovații de autonomie, cum ar fi asistența la rularea pe autostradă și la sistemul de frânare în situații de urgență, în noile linii sedan Genesis. Hyundai este prima companie coreeană care a obținut, în luna martie acest an, aprobarea din partea MOLIT (Ministry of Land, Infrastructure and Transport) pentru a testa vehicule fără șofer pe drumurile publice. Informația că Uber este interesată de modelul G80 (sau de G90, EQ900 pentru Coreea de Sud), cu capacități de conducere pe deplin autonome, pentru lansare în 2019, poate fi o speculație dar și adevăr. După cum s-a arătat, Hyundai nu este singurul producător de care este interesată compania Uber. În cazul în care Hyundai va fi ales pentru parteneriat, pe lângă comenzile uriașe de vânzări de mașini autonome se va extinde rapid sistemul Uber de ride-sharing.

Tags