China a testat laserul montat pe noul sistem C-UAS

December 2017

Pe 28 noiembrie a.c. site-ul eng.chinamil.com.cn a publicat o serie de imagini care arată că la Beijing au fost efectuate testele pentru un nou sistem de luptă împotriva dronelor ilegale, neînregistrate sau ostile (C-UAS, Counter-Unmanned Aircraft System). Numele C-UAS este generic și se poate regăsi acolo unde sunt prezentate informații despre orice companie din lume care proiectează, dezvoltă, produce sau livrează echipamente de luptă contra UAV (interzise sau suspecte). Website-ul eng.chinamil.com.cn (sau english.chinamil.com.cn) este site-ul oficial de limbă engleză al Armatei Republicii Populare Chineze (Armata de Eliberare a Poporului), unde se regăsesc cele mai recente și exclusive știri, sau informații, privind Armata, Marina, Forțele Aeriene, Forța de Sprijin Strategic etc. Informațiile despre „atacul” unui UAV de mici dimensiuni (mini-UAV), executat pe un „câmp de testare” al municipalității Beijing, pe 26 noiembrie, au fost reluate și de site-ul uasvision.com, care precizează că imaginile au fost prezentate de Ministerul Apărării Naționale din China. Sistemul C-UAS este montat pe un container de transport standardizat de ISO (International Standards Organization), din categoria celor de adăpost, refugiu sau protecție. Sistemul este mobil, deplasarea realizându-se cu un vehicul asemănător unui camion, și este reprezentativ pentru integrarea militară și civilă privind prevenirea și oprirea unor zboruri neautorizate. Ministerul Apărării îl plasează în clasa sistemelor SHORAD (short-range air defense system), grupul de arme și de tactici antiaeriene pentru apărarea împotriva amenințărilor de la joasă altitudine. Astăzi, în industria de C-UAS există două categorii recunoscute de riscuri de securitate, prima este din partea celor care nu au fost informați suficient despre potențialul pericol al dronelor, iar a doua este a celor care le folosesc, în mod intenționat, pentru planuri dubioase și ilegale, sau în „scop criminal”. Piloții de la distanță din primul grup execută exerciții precise, cu exactitate dar, uneori, încalcă restricțiile de zbor în unele zone. Acesta este un mod de utilizare fară o analiză a pericolelor, mai ales atunci când este în joc securitatea națională. În general, acești utilizatori nu sunt convinși că dronele lor pot prezenta o problemă reală, până la proba contrarie. Al doilea grup este, desigur, foarte periculos și mai greu de descoperit. Mai multe exemple care se referă la cele două categorii de pericole, respectiv situații, au fost analizate pe site-ul suasnews.com, în luna iulie a.c. Se pare că pentru sistemul SHORAD testat în China este nevoie de cel puțin două vehicule. Primul dispune de echipamentele de detectare și de bruiaj iar celălalt este echipat cu arma cu laser. Vehiculul de detecție și de bruiaj este echipat cu un radar, cu un sistem de blocare electronică și cu o mică turelă cu bilă electro-optică (EO), toate montate pe acoperișul containerului. Pe al doilea vehicul sunt montate emițătorul laser, dispozitivul de urmărire (EO și termal) și cel de căutare. Acestea sunt fixate pe o platformă stabilizată care se poate ridica și roti. În imagini este prezentat sistemul de apărare aeriană și vehiculul de transport, emițătorul și drona lovită de raza laser.

Tags