Caihong are programat în vară (2017) zborul inaugural

March 2017

Competiția pentru construirea dronelor alimentate cu energie solară se duce între NASA și CAAA, China

O serie de drone din categoria celor de mari dimensiuni a fost produsă de CAAA (China Academy of Aerospace Aerodynamics). Cel mai recent UAV solar, denumit Caihong (Rainbow în engleză), are programat zborul inaugural la jumătatea acestui an, după cum se arăta pe site-ul www.china.org.cn la începutul lunii martie. Momentul și locația exactă a acestei premiere nu au fost divulgate la data când a fost făcut anunțul. Inginerii chinezi, care au lucrat la proiect, susțin că Rainbow este cea mai mare dronă alimentată cu energie solară care a fost construită până acum, oriunde în lume. Remarca este valabilă numai dacă Rainbow va intra în producție de serie, altfel, afirmația este inexactă. Dronele solare Centurion și Helios HP03 (NASA), succesoare ale dronei Pathfinder Plus, au anvergura aripilor de 61,8 m (206 ft), respectiv 75,3 m (247 ft). Rainbow „eclipsează seria NASA Pathfinder sau NASA Pathfinder Plus, care nu au ajuns niciodată să fie produse în serie”. Acestea au fost primele două aeronave dintr-o serie de vehicule aeriene fără pilot alimentate cu celule solare sub brand-ul NASA. Dronele Pathfinder, Centurion și Helios Prototype au fost realizate de AeroVironment, Inc. în cadrul programului ERAST (Environmental Research Aircraft and Sensor Technology), o inițiativă comună cu NASA (National Aeronautics and Space Administration) pentru a dezvolta tehnologii și vehicule aeriene capabile să efectueze zboruri de lungă durată și să opereze la altitudini mari în mod autonom. Un UAV solar poate efectua o supraveghere susținută deaupra unei regiuni întinse, să preia și să transmită informații. Pe site-ul www.eco-business.com se exprimă părerea, reluată și de www.uasvision.com, că „Există perspectiva ca Rainbow (Caihong) să devină leader mondial printre dronele destinate monitorizării dezastrelor”. UAV-ul va încerca să ajungă la o altitudine mai mare decât locul unde zboară avioanele comerciale, dar sub orbita sateliților artificiali, situați deasupra. Pentru că poate funcționa ca un satelit, dar pe o orbită mai joasă, un astfel de vehicul este numit „satelit-atmosferic”. Cele mai mediatizate încercări de până acum au fost despre Solara 50, care trebuia să fie primul satelit de comunicații alimentat cu baterii solare. Prototipul dronei Solara 50, pentru care s-au făcut teste cu aparate de dimensiuni mai mici în urmă cu aproximativ trei ani, avea aripi de 50 de m lungime și 15 m lățime, pe care erau dispuse panourile solare. Reprezentanții producătorului, compania aerospațială Titan Aerospace din Moriarty, New Mexico, susțineau că Solara 50 ar putea să parcurgă mai mult de 4 milioane de kilometri, la o altitudine de 20.000 de m desupra mării, atingând o viteză de peste 100 de km/h. Cu un echipament de comunicații wireless trebuia să poată acoperi o suprafață estimată la 17.800 km2, ceea ce înseamna înlocuirea a 100 de sateliți de comunicații terestre, aproximativ. Compania Titan Aerospace a fost cumpărată de Google, care dorea să dezvolte UAV capabile să furnizeze internet în regiuni îndepărtate ale lumii. După câteva eșecuri, în 2015 și 2016, Google Inc. a anunțat, în ianuarie a.c., că a renunțat la proiectul Titan, fără să dea detalii. În vara lui 2016, drona Aquila, construită de Facebook, a trebuit să aterizeze de urgență în deșertul Arizona, după o „defecțiune structurală”. Spre deosebire de sateliți, care „vizitează” o regiune în mod periodic, drona solară poate survola neîntrerupt o zonă a globului. În plus, prețul UAV și costurile de lansare sunt mai mici, la o capacitate de comunicare și o rezoluție a imaginilor mai mari. Site-ul www.eco-business.com prezintă câteva caracteristici tehnice ale dronei Rainbow (Caihong). Anvergura aripilor este de peste 40 m, mai mare decât a unui avion Boeing 737 de pasageri. Are opt elice instalate în partea din față a aripilor, acestea fiind acoperite complet cu panouri solare. Declarația care o caracterizează ca a doua din lume, ca mărime, între cele alimentate cu energie solară, fiind întrecută doar de un model de la NASA, aparține inginerului Shi Wen, șef la CAAA pentru proiect. Acesta a adăugat că, „Indicele de performanță și capacitatea tehnologică sunt printre cele mai avansate”, scrie într-un articol din news.xinhuanet.com. Fără a intra în detalii, Shi Wen a spus că astfel de drone pot urca, de obicei, la o altitudine de 20 până la 30 de kilometri, cu o viteză de croazieră de 150 până la 200 km/h. CAAA este o sucursală a CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation), care are ca misiune principală testarea performanțelor aerodinamice ale vehiculelor aeriene și aerospațiale ale Chinei, cum ar fi rachete, module spațiale sau atmosferice etc. CASC este o organizație similară NASA (din Statele Unite). CAAA (cunoscută anterior ca Beijing Institute of Aerodynamics – BIA sau 11th Academy of CASC sau 701st Research Institute) a realizat o serie de drone cu numele CH, abreviere de la CaiHong, (CH-1, 2, 3, 3A, 4, 5, 91, 92, 802, 803, 901). Despre dronele Caihong (în special CH-5) am scris în revista noastră, vezi, www.dronele.ro/drona-ch-5-a-fost-prezentata-oficial/. Site-ul www.uasvision.com arată că, „CAAA a început să dezvolte drone Rainbow pentru a sparge monopolul de drone americane de pe piața mondială, cum ar fi Global Hawk și Reaper”. CH-3 și CH-4 (pentru care se pare că există cerere pentru a fi fabricate în masă) sunt produse de vârf din seria Rainbow. Acestea și-au demonstrat deja capacitățile, în materie de supraveghere geologică și maritimă, precum și în acțiuni anti-teroriste din Orientul Mijlociu și Africa. Proiectarea unei drone solare implică, în principal, aspectul și configurația aerodinamică a aripilor, iar pentru așa ceva nu a existat un standard deja stabilit. Astfel de drone au mai fost realizate dar nu pentru altitudini mari sau pentru înlocuirea sateliților. Amintim aici, ca exemplu, de UAS AtlantikSolar, un proiect al Laboratorului pentru Sisteme Autonome (Autonomous Systems Lab) de la Institutul de Robotică și Sisteme Inteligente (Institute of Robotics and Intelligent Systems – IRIS) din Zürich. AtlantikSolar și-a demonstrat, în vara lui 2016, capacitatea de a asista la misiuni de căutare și salvare (SAR – Search and rescue) în Marea Mediterană în criza refugiaților. Se prevede creșterea performanțelor, astfel încât, în vara lui 2017, să monitorizeze aerian, timp de 6 săptămâni, ghețurile arctice și Oceanul Atlantic. Optimizarea formei aerodinamice a dronei a fost esențială, a spus Shi Wen. Acesta consideră că, din punct de vedere al indicatorilor de performanță și al capacităților tehnice, Rainbow este poziționată printre primele trei din lume. UAV solar poate „activa” în domenii precum recunoașterea aeriană extinsă, monitorizarea dezastrelor, observații meteorologice sau ca releu de comunicații. Un alt aspect important este anduranța, poate sta în zbor luni de zile. Întreținerea este ușoară și „Dacă nu am lua în considerare durata de viață a pieselor, acest tip de vehicul aerian ar putea zbura, teoretic, fără oprire”, a mai spus Shi Wen, proiectantul dronei solare Caihong.

Tags