Avertisment, a crescut numărul de incidente cu drone

September 2017

O tragedie „poate veni oricând”, trebuie prevenită cu reguli stricte și metode de luptă contra UAV ostile

Printre temele tot mai des dezbătute în discuțiile despre drone aeriene, sau UAV (Unmenned Aerial Vehicle), apare, în ultimul timp, tema privind incidentele sau întâmplările nefaste pe care le produc sau le pot genera aceste dispozitive. Numărul situațiilor de acest gen, dar în care sunt implicate și aeronave cu oameni la bord, a crescut cu repeziciune. Coliziunea cu un avion de linie, în apropierea aeroportului Heathrow din Londra, în aprilie 2016, a fost considerat primul incident aviatic datorat unei drone care putea fi urmat de consecințe grave. Pilotul zborului BA727, un Airbus A320 cu 132 de persoane la bord, care venea de la Geneva, Elveția, a dus avionul pe pistă, a aterizat și l-a condus în siguranță la Terminalul 5 al aeroportului. După incident, inginerii specialiști ai companiei British Airways au examinat aeronava și au autorizat-o pentru următorul zbor. În acea perioadă, sindicatul piloților a solicitat o investigație privind efectele probabile ale unei ciocniri dintre UAV și o aeronavă, după ce, un raport al UK Airprox Board (UKAB) arăta că numărul de drone care au zburat la o distanță nepermis de mică de avioane a crecut foarte mult. Un obiectiv al UK Airprox Board este de a face evaluări și rapoarte „în interesul îmbunătățirii siguranței aeriene”, conform airproxboard.org.uk. Piloții de linie au observat drone, la diferite altitudini joase și în apropierea aeronavei, în momentul când se pregăteau să aterizeze sau imediat după decolare. Ultimul incident, despre care s-a scris într-un raport al publicației americane New York Post (nypost.com), preluat și de suasnews.com, a avut loc pe 22 septembrie a.c., când o dronă a intrat în coliziune cu un elicopter al armatei americane și a cauzat deteriorarea lamelei rotorului și a unei ferestre, care trebuie înlocuite. Elicopterul cu utilizări multiple (multi-scop) Black Hawk, alintat de militari „pasărea războinică”, zbura deasupra insulei Staten Island, district al orașului New York, la 500 de metri altitudine, însoțit de un aparat similar. După ce pilotul a înțeles situația, „a fost nevoit să execute o aterizare de urgență pe aeroportul Linden din New Jersey”. Purtătorul de cuvânt al unității din care făcea parte elicopterul, locotenent-colonel Joe Buccino, a declarat, „aeronavele noastre nu au fost țintă, este vorba de o dronă civilă”. Incidentul este investigat de autorități. Dintre alte incidente, din ultima perioadă, se pot aminti cele cu elicoptere Apache și Puma în Marea Britanie, „întâlnirile” cu aeronave ale pompierilor în California, cele din Melbourne, Australia, sau unele din spațiul aerian al aeroporturilor, de exemplu Gatwick Airport sau Dubai International Airport. În Australia, se observă o „explozie” în utilizarea dronelor, cifrele prezentate de www.afr.com fiind concludente. Site-ul www.afr.com (Australian Financial Review) reia o declarație a senatorului Barry O’Sullivan în care declară, „Opinia mea personală este că o catastrofă se poate întâmpla oricând”, iar site-ul suasnews.com avertizează, „Pierderea de vieții într-o coliziune a avioanelor cu drone este doar o chestiune de timp”. Dl. Barry O’Sullivan, fost anchetator al accidentelor aviatice, vrea să atragă atenția că, „Pentru a nu se produce o catastrofă majoră în urma unui accident, trebuie ca dronele să fie reglementate în mod corespunzător în Australia”. Compania „DroneShield este de acord cu acest punct de vedere”, scrie pe site-ul menționat mai sus (suasnews.com). Numărul de drone în Australia este estimat undeva între 50.000 și 100.000 dar, numai o mică parte zboară sub comanda unui operator licențiat. De la începutul anului, autoritatea de reglementare CASA (Civil Aviation Safety Authority) a emis 21 de amenzi pentru utilizarea necorespunzătoare a dronelor, cu valori între 900 și 9.000 $, în funcție de ce stabilește instanța. În aceeași perioadă, CASA a primit peste 700 de plângeri privind utilizarea dronelor aeriene, cu o medie de trei-patru reclamații pe zi. Incidentele cu UAV subliniază o necesitate, aceea de a fi detectate când pătrund în zone interzise (no fly zone) și să fie oprite înainte de a avea loc astfel de evenimente.

Pentru a minimiza riscurile, aeroporturile adoptă strategia de oprire a traficului atunci când se identifică o dronă în spațiul aerian. Acest lucru provoacă pierderi de ordinul sutelor de mii de dolari. Trebuie implementate proceduri de detectare automată. Sitemul DroneSentinel realizat de DroneShield oferă o avertizare preventivă despre dronă, despre poziția în zbor și a pilotului de la sol. Despre tehnologia DroneShield, dar și despre alte acțiuni sau metode de luptă împotriva dronelor ostile, revista on-line dronele.ro a scris mai multe articole. Vezi lista de mai jos !


www.dronele.ro/colaborare-in-lupta-contra-dronelor-ilegale/

www.dronele.ro/faa-dezvolta-un-sistem-de-detectie-a-dronelor-care-zboara-ilegal/

www.dronele.ro/metode-de-aparare-impotriva-dronelor-aeriene-ostile/

www.dronele.ro/arma-eficace-contra-dronelor-aeriene-periculoase/

www.dronele.ro/arma-de-lupta-impotriva-dronelor-produsa-in-rusia/

www.dronele.ro/actiuni-impotriva-dronelor-la-olimpiada/

Tags