Amazon vrea drone pentru reîncărcarea bateriilor EV*

November 2017

Amazon, brevet, sistem cu flote de drone pentru reîncărcarea bateriilor autoturismelor electrice în mers

Una dintre cele mai critice probleme, care limitează parcursul unui automobil electric (EV*, electric vehicle) și care îl împiedică, deocamdată, să devină un mijloc de transport comun, este posibilitatea alimentării bateriei și, datorită acestui motiv, găsirea unor metode de reîncărcare cât mai eficiente reprezintă o prioritate. În plus, în unele zone, numărul stațiilor de încărcare este destul de redus sau la distanțe prea mari. Unul dintre numeroasele proiecte, care sunt în curs de realizare, este tehnologia de reîncărcare fără fir (wireless), inclusiv prin instalarea pe suprafața drumurilor a unor panouri, care ar putea furniza energia pentru realimentare. Scopul unui asemena proiect este de a realimenta mașinile electrice din mers, fără să se oprească. Una dintre companiile care a realizat studii și cercetări pentru încărcătoare fără fir, încorporate în suprafața de rulare, pentru a furniza energie în timpul deplasării autovehicului, este Qualcomm din San Diego, California, care activează în domeniul comunicațiilor fără fir. În timp ce aceste metode se dezvoltă și avansează, Amazon a venit cu o idee nouă pentru rezolvarea acestei probleme, flota de drone. Recent, pe data de 3 octombrie, Amazon a primit „ștampila de aprobare” pentru brevetul (US patent number) 9.778.653, cu numele „Sisteme, dispozitive și metode de furnizare a energiei utilizând un vehicul autonom fără echipaj uman”, din partea USPTO (United States Patent and Trademark Office, Oficiul de Brevete și Mărci al Statelor Unite). Brevetul a fost descris pentru prima dată pe site-ul companiei Greentech Media (GTM) din Massachusetts (greentechmedia.com), care publică zilnic rapoarte, studii de piață și știri despre sistemele electrice, tehnologia verde etc. Un raport GTM din 2016 arată că sistemele de încărcare al autovehiculelor electrice întâmpină piedici în implementare, una din cauze fiind „barierele legate de costuri”. Raportul enumeră companii precum Tesla, Siemens și General Electric ca fiind principalii jucători de pe piață. După publicarea raportului, Royal Dutch Shell a anunțat că va investi în stații inteligente de încărcare, iar unele orașe și state anunță măsuri de îmbunătățire a acestor sisteme, pentru a încuraja folosirea vehiculelor electrice. Chiar dacă infrastructura pentru încărcarea bateriilor auto s-a dezvoltat, în special în unele state cum este California, sunt zone unde aceste surse sunt limitate și apare pericolul unor blocaje în trafic atunci când bateria nu are putere suficientă. Brevetul obținut de Amazon descrie, practic, o dronă care poate încărca bateria, atunci când EV este în mișcare. „Niciuna dintre ideile de până acum nu a fost atât de originală, cum este cea patentată de Amazon”, scria pe site-ul thedrive.com la jumătatea lunii octombrie a.c. Soluția nu este menită să asigure o încărcare completă a bateriei mașinii, este o sursă de alimentare suficientă pentru a ajunge la destinație sau la o stație de alimentare, care nu sunt, deocamdată, într-un număr satisfăcător. Prima cerere pentru brevetul aprobat recent a fost depusă la USPTO în luna iunie 2014. „Ca multe alte brevete, nu există nici o garanție că Amazon va crea practic un produs bazat pe acest proiect. Ar putea fi doar o încercare de a opri concurența să facă acest lucru”, este părerea exprimată pe site-ul cnet.com.

 

Se pare că știrea privind brevetul Amazon are menirea, mai degrabă, „să liniștească” potențialii cumpărători de EV. În prezent este dificil ca o dronă să fie echipată cu dispozitivele necesare alimentării cu energie, „cu astfel de capabilități avansate” (futurism.com). Conform brevetului, șoferii din trafic, dacă sunt în dificultate din cauza bateriei, vor apela un server (computer) central și vor solicita ajutorul, iar drona va fi trimisă la locul de întâlnire. Urmează ca drona să schimbe informații cu autovehiculul, pentru a pune în concordanță vitezele și locația, după care se „cuplează” și începe operațiunea de transfer de energie, fără ca mașina să fie nevoită să oprească. Bateria dronei este reîncărcabilă, astfel că, după ce revine la bază, se poate încărca, iar drona poate pleca la o altă solicitare, într-o altă misiune. Schițele incluse în brevet prezintă, în detaliu, mai multe sisteme de atașare a dronei la vehiculul țintă. Este descris un sistem de andocare retractabil și altul care se bazează pe cleme de prindere. Sunt arătate și într-un scurt film de prezentare. Dacă se ține cont că, prin tehnologia actuală, încărcarea unei baterii EV durează aproximativ 30 de minute și că timpul de conectare este de alte câteva minute, se poate face un calcul pentru a stabili de cât timp este nevoie pentru întreaga operațiune. Rezultă că drona trebuie să aibă o baterie foarte mare, pentru cât timp este în zbor, motoare puternice pentru a o putea transporta și că trebuie o infrastructură care să permită reîncărcarea acestei baterii pe orice traseu. Mai trebuie avut în vedere și că sunt necesare unele modificări la mașinile electrice, pe care producătorii de autovehicule trebuie să le accepte și să le realizeze. Într-un articol de pe site-ul thedrive.com se apreciază dorința evidentă a companiei Amazon de a explora posibilitățile de utilizare a dronelor și interesul pentru vehiculele electrice. Nu se poate spune dacă acest sistem de reîncărcare a bateriilor EV va reuși vreodată „să intre în lumea reală”. Concluzia o prezintă cel mai bine site-ul techrunch.com, „În prezent, nu este un concept realist”.

Tags