Airobotics a construit drona care vine singură „acasă”

March 2017

Drona, realizată de compania din Israel, se întoarce la locul de lansare și aterizează fără ajutor uman

Airobotics este o companie israeliană din domeniul UAV (Unamenned Aerial Vehicle) care oferă soluții E2ES (End-to-End Solutions) complet automate pentru uz industrial. O soluție end-to-end (E2ES) înseamnă că furnizorul unui sistem va livra atât software-ul cât și hardware-ul, fără ca nicio altă companie să fie implicată în îndeplinirea criteriilor din cerințele clientului. E2ES include instalare, integrare și configurare, proiectul fiind gestionat de un singur furnizor, care lucrează de la momentul inițial până la finalizare. Sistemele sunt create cu eforturi (resurse, costuri, timp) minime. Activitatea echipei de la Airobotics include proiectarea aerospațială, ingineria software și sistemele electronice, în care, se poate spune, este leader recunoscut. În plus, are ani de experiență în operațiuni cu drone comerciale. Compania are sediul în orașul Petah Tikva (în traducere „Începutul Speranței”), care este la fel de cunoscut și cu numele Em HaMoshavot. Distanța până la Tel Aviv, de locul „botezat” Silicon Wadi (inspirat din Silicon Valley) datorită aglomerării de companii de high-tech, este de 10,6 km (6,6 mile). Petah Tikva face parte din Tel Aviv Metropolitan Area. Airobotics a fost fondată în 2014 de Ran Krauss și Meir Kliner. Primul este acum CEO al companiei, în timp ce al doilea este vice-președinte pentru cercetare și dezvoltare. În august 2016, Airobotics a primit „dispensă” (Certificate of Waiver) de la FAA (Federal Aviation Authority – Autoritatea Federală a Aviației din Statele Unite) ca să opereze dronele sale, în scop comercial, și pe timp de noapte. Experiența deosebită i-a ajutat pe cei de la Airobotics să găsească o soluție pentru condiții industriale și să proiecteze o dronă potrivită celor mai complexe medii din lume. Platforma E2ES, complet automatizată, este destinată colectării datelor de la înălțime. Ca o consecință, o lună mai târziu, în septembrie 2016, s-a semnat un memorandum (Memorandum of Understanding) cu Lloyd’s Register, organizația care oferă servicii de inginerie, de tehnică și pentru afaceri care pune la dispoziție companiilor consultanță pentru risc și conformitate, la nivel mondial. Înțelegerea s-a făcut pentru a lucra împreună la producția de sisteme autonome, pre-programate, destinate misiunilor de inspecție. Pe lângă FAA din Statele Unite, Airobotics este autorizată în Australia de CASA (Civil Aviation Safety Authority) și în Israel de CAAI (Civil Aviation Authority). Platforma, care poate fi comandată direct sau prin site-ul companiei, oferă, pe lângă înregistrarea datelor primare, o prelucrare și o analiză rapidă, sigură, eficientă. Ran Krauss a trecut, chiar din 2014, la fabricarea de drone pentru industrie, după ce a văzut că prețul celor care zboară doar pentru preluare de imagini, cu care de altfel a început, a scăzut și nu se mai obține profit. A trecut la proiectarea de UAS (Unmanned Aerial Systems) care să funcționeze fără operatori. O primă „încercare” a fost când o mare parte a rezervației naturale Evrona, din sudul Israelului, a fost contaminată prin deversarea accidentală, estimată la 3-5 milioane de litri de țiței, din conducta spartă a unei exploatări petroliere din acea regiune. Un oficial al Ministerului Protecției Mediului a declarat, la acea vreme, că ecologizarea va dura, probabil, câțiva ani, accidentul fiind unul dintre cele mai grave dezastre naturale din istoria țării. S-a ajuns repede la concluzia că observarea situației cu UAV, sub controlul unui operator („pilot”) de la sol, este costisitoare și cere mult timp. În multe cazuri, rotirea elicelor după aterizare, controlată sau forțată, generează disfuncțiuni. „Pentru astfel de situații este nevoie de drone automatizate”, a declarat Ran Krauss. „Așa a început construirea unui sistem prin care dronele să funcționeze fără operatori”, remarca web-site-ul www.wired.co.uk, la jumătatea lunii martie a.c. Airobotics a conceput un sistem, în curs de brevetare, prin care drona „se conectează la baza sa”. Drona „decolează, zboară timp de aproximativ 30 de minute într-un zbor pre-programat și aterizează fără asistență umană”. Poziționarea la locul fixat se face prin forțele de atracție magnetice (magnetismul). Pentru a stabiliza drona, aterizarea se face prin acoperișul glisant al rampei de lansare, care „se închide” și asigură siguranță sau protecție la intemperii. Pentru drone, software și întreținere Airobotics percepe o taxă lunară, „de zeci de mii de dolari pe unitate”, precizează www.uavexpertnews.com, www.wired.co.uk ș.a. Dronele care zboară autonom nu sunt o noutate dar, aterizarea fără pilot, într-un spațiu de mărimea „unei cutii de unelte”, nu s-a realizat până acum. Platforma este alcătuită din trei părți (www.airobotics.co.il).

  1. Optimus, o dronă quadcopter de mare capacitate, capabilă să transporte o sarcină utilă de un kilogram, care este schimbată automat, ca și modulul bateriei. Poate transporta diverși senzori, furniza imagini video în timp real și oferi o perspectivă aeriană a zonei controlate.
  2. „Baza aeriană”, o stație complet automatizată de unde drona Optimus se lansează și unde aterizează „pe cont propriu”, fără nicio intervenție umană. Este folosită și pentru a detecta anomali, defecțiuni, pentru prevenire și alertare. Este robustă, impermeabilă și rezistentă la coroziune.
  3. software-ul Airobotics, realizat pe principiul cloud. Permite utilizatorilor să controleze și să gestioneze misiuni cu o singură comandă, „cu un singur clic”. Este integrat, dinamic, asigură prelucrarea datelor și interfața cu utilizatorul, cu care interacționează în timp real.

În cea mai recentă știre de presă, în februarie 2017, Airobotics a anunțat că platforma va fi folosită în Australia, pentru prima oară la complexul Worsley Alumina, care este deținut în procent de 86 % de South32, o companie de extracție a cărbunelui și a metalelor, cu sediul în Perth, Australia de Vest. Diferența până la 100 este împărțită între Japan Alumina Associated (10 %) și Sojitz Alumina Pty Ltd (4 %), prima din Japonia iar a doua tot din Australia. Worsley Alumina include o mină de bauxită și o rafinărie de prelucrare. Se vor efectua inspecții la echipamente și conducte, topografiere și cartografiere la stocurile de minereu, monitorizarea pentru situații de urgență etc. Ran Krauss, co-fondatorul Airobotics, a spus, „Ceea ce face diferența este că noi oferim singura soluție pentru automatizarea completă a unor astfel de operațiuni”.

 

Tags