Adevărul despre autovehiculele fără șofer (autonome)

June 2016

Potrivit unui studiu recent al universității din Michigan, majoritatea conducătorilor auto din Statele Unite se pronunță cu prudență despre călătoriile în mașini autonome. Concluzia studiului mai arată și o diferențiere evidentă între concepția șoferului obișnuit și viziunea de viitor a industriei auto. În timp ce constructorii de automobile sunt în competiție și adoptă măsuri pentru a grăbi producerea de mașini cu autoconducere, consumatorii nu arată o disponibilitate pentru acestea. Pe parcursul anului trecut, au existat anunțuri sau declarații privind tehnologia pentru autoconducere (self-driving technology) din partea principalilor competitori din domeniu, companii renumite. De exemplu, Tesla Motors a prezentat așa-numitul concept Autopilot, ale cărui capabilități sunt pregătite pentru modelul S, după săptămâni de speculații. Cea mai recentă actualizare software, varianta 7.0, permite modelului S să utilizeze o combinație unică de camere, radar și senzori cu ultrasunete, pentru condusul în mod automat sau „pilotarea” pe autostradă, pentru schimbarea benzilor și reglarea vitezei în funcție de trafic. Toyota Motor Corporation s-a angajat să investească peste un miliard de dolari în noul său centru de cercetare în inteligență artificială (AI) din Silicon Valley, California. Majoritatea companiilor vor cheltui sume importante pentru angajarea de ingineri IT (software) și pentru cumpărarea de firme start-up care furnizează tehnologie pentru mașinile fără șofer. Astfel, Ford Motors a declarat că va tripla numărul de ingineri care vor lucra în acest sector, iar General Motors a achiziționat, pe 11 martie 2016, cu peste un miliard de $ (conform Fortune Magazine), Cruise Automation, un start-up din San Francisco evaluat recent la 90 milioane $, de peste 10 ori mai puțin. Poate fi considerat un punct culminant dar și un catalizator pentru competiția de investiții care vor urma, din partea altor producători. Automatizarea unor aspecte privind dirijarea autovehiculelor este avută în vedere și de alte companii. Lista de modele este destul de lungă, Honda, Volvo, Audi, Kia, Nissan, Hyundai, Mercedes etc., dar preocupări, studii, cercetări și teste au apărut și din partea Google, Facebook, Yahoo, Microsoft etc., din domeniul IT sau AI. În același timp, importanța care se acordă mașinilor autonome schimbă rolul pe care îl joacă producătorii de chip-uri, de exemplu Nvidia, NXP Semiconductors, Movidius, sau dezvoltatorii de algoritmi, software și drivere, cum ar fi Mobileye, la furnizarea de componente pentru industria auto. Calculatoare avansate vor controla senzorii, vor prelucra datele și vor avea algoritmi de învățare pentru a determina cu precizie reacția mașinilor în trafic. În urma studiului a reieșit că aproximativ 85% din clienți preferă să nu meargă cu mașini autonome și numai 15% le preferă pentru orice deplasare. Rezultatele sondajului sunt aproape identice cu cele ale studiului realizat cu un an în urmă de Institutul de Cercetări în Transport (Transportation Research Institute) al universității statului Michigan (UMTRI), din Ann Arbor, și cu cele publicate de American Automobile Association (AAA, organizație nonprofit cu sediul în Heathrow, Florida, înființată în 1902 la Chicago, Illinois) în luna martie, 2016. S-a constatat că trei din patru respondenți „au teamă” să meargă cu mașini fără șofer (autovehicule autonome). „Opinia publică generală a fost remarcabil de consecventă în ultimii doi ani, în care a fost efectuat acest studiu, în ciuda prezentărilor și articolelor din mass-media care tratează sectorul de piață al vehiculelor cu auto-conducere”, spune Brandon Schoettle, care a efectuat studiul împreună cu profesorul Dr. Michael Sivak (ambii de la UMTRI). Chiar dacă toată lumea vorbește despre ele, sunt încă departe în timp, iar utilizatorii vor avea o perioadă lungă pentru a se adapta la tehnologiile de autoconducere, care pătrund destul de lent pe mașinile noi. Toyota se numară printre producătorii auto care au acordat prioritate elementelor de siguranță. Avertismentele privind unghiul mort, frânarea automată sau sistemele care mențin autovehiculul pe banda de mers stabilită sunt elemente care ajută șoferii, mai degrabă decât să îi înlocuiască complet. Înainte de amploarea pe care a luat-o cercetarea pentru autovehiculele autonome, începând cu anul trecut, însuși Akio Toyoda, director executiv al Toyota Motors, era sceptic. Compania și-a stabilit centrul de cercetare în Silicon Valey și a angajat întreg personalul de la Jaybridge Robotics, companie specializată în automatizarea utilajelor grele, în echipamente pentru minerit automatizate, ușor de utilizat, și tractoare sau alte utilaje agricole autonome. Pentru testarea vehiculelor pe străzile orașului Ann Arbor, Toyota și-a consolidat relațiile cu universitatea din Michigan. Dintre persoanele intervievate, majoritatea își arată îngrijorarea față de mașinile autonome care merg singure în orice situație, pornite prin apăsarea unui buton și fără volan sau pedale, cum sunt cele din proiectele dezvoltate de Google. Aproximativ jumătate dintre participanții la sondaj sunt preocupați de vehiculele care, în anumite ocazii, pot fi conduse manual. Acești utilizatori vor să preia controlul mașinii oricând doresc. Până când automobilele fără pedale și fără volan vor intra pe piață vor trece mulți ani, poate zeci, iar reglementările de circulație pentru acestea întâmpină dificultăți. Departamentul de Transport (US Department of Transportation) este încă în faza de început în elaborarea regulilor pentru mașinile care se vor conduce singure tot timpul. Iată ce declară un șofer în discuțiile din ediția on-line a revistei Electronic Design, „Nu-mi doresc o mașină autonomă dintr-un motiv simplu, diferit de al celorlalți. Îmi place să conduc, chiar prefer mașinile cu transmisie manuală pentru că este mai distractiv și nu vreau să renunț la control. Singurele locuri unde ar putea fi interesant ar fi când călătoresc prin orașe necunoscute sau la drumurile lungi pe timp de noapte pe autostradă”. O altă părere interesantă, „Tehnologia nu va fi gata în zeci de ani. Multe drumuri au marcaje ale benzii de circulație care sunt abia vizibile pe vreme bună și total invizibile atunci când sunt acoperite de zăpadă. Cum poate merge mașina fără șofer în asemenea condiții? GPS-ul nu este suficient de precis (sau actualizat cu întârziere). Cum se pot face ocoliri în zonele care temporar sunt în întreținere sau unde a avut loc un accident? Cum se va reacționa la indicațiile politiștilor de circulație din trafic? Se poate anticipa ce se întâmplă când un copil se joacă pe drum?”. Există păreri că „o mașină complet autonomă nu va fi gata până în anul 2040, poate nici atunci”. Totuși, câteva caracteristici ale autovehiculelor autonome sunt disponibile și se regăsesc deja în dotarea mașinilor de pe drumurile publice, poate mai mult decât realizează majoritatea oamenilor.

  • Unele companii, printre care Volvo și Mercedes, oferă un sistem de control care poate ajunge până la oprirea mașinii sau la accelerare, dacă banda de mers este liberă (auto stop and go). Este un control al vitezei de croazieră pentru blocajele din trafic, care funcționează impecabil.
  • Variante recente ale unor modele de mașini asigură păstrarea benzii de circulație (lane assist). Dacă intră în derivă, dacă părăsește banda, se emite un semnal sonor, volanul intră în vibrație sau se face automat corectarea. Această caracteristică nu este, încă, pusă la punct. Dacă sistemul pierde linia albă, mașina poate trece pe altă bandă intempestiv. Nu trebuie exclusă vigilența șoferului.
  • Prin apăsarea unui buton intră în funcțiune asistența la parcare (parking assist) semiautomată. Un mesaj pe ecran spune când să conduci înainte sau înapoi și cât de încet, iar mașina se ocupă de direcție. Și la această caracteristică mai trebuie lucrat la rafinament. Mașini ca Chevy Malibu sau Camaro (Chevrolet) nu au reușit o parcare, din mai multe încercări, și foarte puține modele parchează perfect de fiecare dată.
  • Unele mașini din clasa superioară dețin sistemul de alertă la coliziune (collision alerts), care emite un semnal la apropierea periculoasă de un alt vehicul sau dacă, la schimbarea benzii de circulație, este o altă mașină în așa-numitul punct mort. Această funcție lucrează foarte bine și dă un plus de siguranță.

Funcțiile de conducere autonomă sunt o opțiune costisitoare sau se află, deocamdată, pe mașinile scumpe. Trăgând linie, se poate concluziona că unele caracteristici sunt „adevărate binecuvântări” iar altele mai au foarte mult până la finalizare și necesită, încă, o mare atenție, „ca atunci când ele nu există”. „Într-o zi, vom fi în măsură să tragem un pui de somn, să verificăm un e-mail sau un text, în timp ce mașinile se vor conduce singure dar, nu suntem încă acolo”.

Tags