Accident mortal cu un autovehicul autonom

July 2016

Joshua Brown este numele  șoferului implicat în accidentul mortal din 7 mai 2016, din Florida. Joshua conducea un autoturism Tesla model S, fabricație 2015, pe o autostradă. La un moment dat, un autotren care circula pe banda din dreapta lui, a virat brusc stânga, și nici șoferul uman, nici cei 13 senzori ai computerului Teslajoshua brown nu au sesizat evenimentul, deoarece la investigația preliminară nu au fost detectate surse de frânare. Mai mult, conform mai multor surse autoturismul a continuat să ruleze după ce acoperișul i-a fost distrus la trecerea pe sub autotren, iar șoferul a rămas fără viață.

Traffic-Aware Cruse Control (TACC) se numște facilitatea Tesla care transformă autoturismul într-un vehicul autonom, doar la o apăsare de buton. Se pare că sistemul acesta era activat la momentul accidentului lui Josh, dar datorită faptului că platforma autotrenului era la o înălțime apropiată de înălțimea plafonului acoperitor al Tesla, incidentul nu a putut fi detectat automat.

“Acesta este primul accident grav în decursul a 130 de milioane de mile parcurse de autovehiculele Tesla în întreaga lume până acum, cu sistemul autonom. În trecut, în cazurile accidentelor frontale sau în care impactul a fost din spatele autovehiculului Tesla, sistemul a salvat numeroase vieți. De această dată însă, nici sistemul și nici șoferul nu au sesizat marginea albă a autotrenului pe fondul unui cer albastru.” – informații publicate într-un comunicat de presă al producătorului Tesla.

Funcția de autopilot la autoturisme definea până nu demult, sistemul care menținea constantă viteza autovehiculului. De câțiva ani, această funție înseamnă, pentru anumite modele de autovehicule, o serie de opțiuni avansate – transformă mașina într-un robot al șoselei, detectând obiectele din imediata apropiere, vitezele lor și anticipând acțiunile acestora, acționează frâna, accelerația și volanul pentru a păstra siguranța pasagerilor.

Tesla ține sistemul TACC dezactivat în mod implicit. Activarea lui se face doar la cererea șoferului uman și numai după ce acesta confirmă că a înțeles că funcția sistemului este doar de asistență a șoferului și că omul trebuie să fie permanent conștient și atent la acțiunile mașinii. Dar, așa cum spunea un alt posesor de Tesla -” când ai văzut sistemul acționând corect de 1000 de ori, te aștepți să facă la fel și a 1001 oară.”

Dint-un alt accident, produs in Germania,în care a fot implicat tot un autovehicul Tesla, au scăpat cu răni minore toți cei 5 ocupanți ai turismului.

 

 

 

Tags