A doua dronă Global Hawk pentru NATO a ajuns în Italia

December 2019

 

„Livrarea dronelor care vor fi parte a sistemului de supraveghere al NATO (AGS) reprezintă un progres pentru aliații europeni”

Anunțul apărut recent, pe 17 și 18 decembrie, în mai multe publicații on-line, „NATO va primi joi (19 decembrie) cea de-a doua dronă Global Hawk fabricată în SUA”, amintește de o știre publicată în urmă cu o lună, în data de 22 noiembrie, „Prima aeronavă Global Hawk care face parte din sistemul AGS (Alliance Ground Support) a sosit în Europa”. Cele două comunicate, așteptate de câțiva ani, se referă la investiția și dotarea Alianței Nord Atlantice (oficial Organizația Tratatului Atlanticului de Nord – OTAN sau North Atlantic Treaty Organization – NATO) cu drone de supraveghere aeriană Global Hawk Block 40, drone construite de Northrop Grumman Corporation din Statele Unite. Livrările au așteptat rezolvarea unor litigii contractuale cu producătorul din domeniul aerospațial și al apărării, al treilea furnizor militar al Pentagonului, referitoare la costuri. Ambele aeronave au aterizat recent la baza aeriană Sigonella din Sicilia. Prima dintre cele cinci aeronave fără echipaj, comandate de NATO, a ajuns în sudul Italiei pe 21 noiembrie a.c. după ce a decolat de la baza aeriană Palmdale din nordul comitatului Los Angeles, statul California, și a zburat timp de 22 de ore. Finalizarea zborului fără oprire a însemnat și o operațiune de testare a „dronei de mare altitudine și lungă anduranță (HALE, high-altitude and long endurance drone) Global Hawk Block 40, modificată conform specificațiilor NATO” (stripes.com), și cunoscută cu numele RQ-4D Global Hawk. Mai jos sunt redate câteva dintre specificațiile aparatului de zbor fără pilot, model HALE, de pe site-ul companiei Northrop Grumman (northropgrumman.com) :

  • lungimea = 47,6 ft (14,5 m),
  • anvergura = 130,9 ft (39,9 m),
  • înălțimea = 15,4 ft (4,7 m),
  • altitunea maximă = 60.000 ft (18,3 km),
  • viteza maximă = 310 noduri TAS (575 km/h sau 159,5 m/s),
  • sarcina utilă = 3.000 lbs (1.360 kg),
  • anduranța maximă = +32 ore.

După cum se arată pe site-ul stripes.com, „se așteaptă ca primele misiuni de recunoaștere să aibă loc anul viitor”, chiar dacă sistemul de supraveghere al alianței nord-atlantice (AGS), care va avea în cele din urmă cinci drone, o stație permanentă în baza aeriană Sigonella și mai multe stații de control mobile la sol, trebuia să fie operațional încă din 2017. Ultimele trei drone vor fi livrate NATO până în vara lui 2020, conform declarației generalului de brigadă Volker Samanns, director la NATO pentru sistemul AGS. Oficiali ai alianței politico-militare au declarat că, „NATO își propune ca sistemul de supraveghere de 1,5 miliarde de dolari să funcționeze în 2022” (euractiv.com). Potrivit oficialilor NATO, dronele vor asigura „supravegherea permanentă terestră și maritimă, în timp real și pe orice vreme și vor contribui la o serie de misiuni precum, protecția trupelor terestre și a populației civile, la operațiuni de la frontiere. la controlul și siguranța maritimă, în lupta împotriva terorismului sau la gestionarea crizelor și asistența umanitară în caz de catastrofe naturale”, se precizează pe site-ul dronewars.net. După aterizarea primei drone în Italia, dintre cele cinci care vor compune sistemul AGS, Jens Stoltenberg, Secretarul General al NATO din martie 2014 și până în prezent, a declarat că, „aliații NATO s-au angajat să investească pentru a oferi capacități de ultimă oră în beneficiul securității noastre comune”. 15 state membre NATO au contribuit financiar la acest proiect. În ordine alfabetică, acestea sunt, Bulgaria, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Germania, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Norvegia, Polonia, România, Slovacia, Slovenia și Statele Unite. Ele au convenit să finanțeze achiziția AGS încă din februarie 2012 și, inițial, sistemul trebuia să fie operațional între 2015 și 2017. Proiectul a fost întârziat în mod repetat ca urmare a testelor efectuate în Statele Unite pentru ca dronele Global Hawks să fie adaptate conform cerințelor NATO, de exemplu nevoilor de interoperabilitate, și a unor dificultăți în obținerea certificărilor de zbor în spațiul aerian italian (dronewars.net). Va urma.

Tags